22.05.2024


Czarna skrzynka w samochodzie - system EDR - porady Qarsona

Czarna skrzynka w samochodzie jest urządzeniem rejestrującym różne parametry samochodu. To między innymi prędkość, przyspieszenie czy siła hamowania. Gdy dojdzie do wypadku, dane zapisane przez czarną skrzynkę mogą być wykorzystane do analizy przyczyn zdarzenia oraz oceny odpowiedzialności kierowcy. Coraz więcej krajów wprowadza przepisy, które wymagają obecności czarnej skrzynki w samochodach. Po więcej informacji zapraszamy do artykułu.

Czarna skrzynka w aucie, znana również jako samochodowa czarna skrzynka, to urządzenie, które rejestruje różne parametry pracy pojazdu, takie jak prędkość, przyspieszenie i siła hamowania. Za rejestrację parametrów odpowiedzialny jest system EDR w samochodzie, czyli Event Data Recorder. Główna funkcja czarnych skrzynek w samochodach polega na gromadzeniu danych, które mogą być później analizowane w celu ustalenia przyczyn wypadków drogowych oraz oceny odpowiedzialności kierowców. Dzięki zaawansowanej technologii zastosowanej w tych urządzeniach, możliwe jest śledzenie szczegółowych informacji dotyczących zachowania kierowcy przed zdarzeniem oraz jego reakcji w trakcie wypadku. Czarna skrzynka w samochodzie zlokalizowana jest w systemie ACM, który obsługuje poduszki powietrzne. Czarne skrzynki stanowią istotne narzędzie dla śledczych i organów ścigania w procesie dochodzeniowym po wypadkach drogowych.

7 lipca 2024 r. w Unii Europejskiej zacznie obowiązywać nowa dyrektywa dotycząca obowiązkowego wyposażenia fabrycznie nowych pojazdów. Nowe systemy bezpieczeństwa w samochodach mają obejmować:

  • automatyczne hamowanie awaryjne (AEB),
  • system ostrzegania przed niezamierzoną zmianą pasa ruchu (LDWS),
  • asystenta dostosowania prędkości (SAA),
  • ochronę pasażerów w przypadku zderzenia bocznego,
  • elektroniczną kontrolę stabilności (ESC).

System EDR stał się standardem w UE już od 6 lipca 2022 r. Rejestrator EDR został montowany od 2022 r., ale jedynie w nowych modelach i autach liftingowanych zaprezentowanych po tej dacie (po dacie homologacji). Samochodowa czarna skrzynka stanie się obowiązkowa od 7 lipca 2024 r. we wszystkich pojazdach opuszczających salony sprzedaży.

Czarna skrzynka w samochodzie - system EDR - porady Qarsona

W USA system EDR należy do obowiązkowego wyposażenia pojazdów już od 2004 roku. Zgodnie z rozporządzeniem Komisji Europejskiej, od 6 lipca 2022 roku wszystkie nowo produkowane pojazdy na rynku europejskim muszą być wyposażone w czarną skrzynkę. Ten obowiązek obejmuje pojazdy kategorii M1, które służą do przewozu osób (o maksymalnie 8 miejscach oprócz siedzenia kierowcy) oraz pojazdy kategorii N1, używane do transportu ładunków o masie całkowitej do 3,5 tony.

Wprowadzenie czarnej skrzynki jest krokiem w kierunku poprawy bezpieczeństwa na drogach oraz ułatwienia procesu analizy zdarzeń drogowych. Ten system bezpieczeństwa w aucie będzie od 7 lipca 2024 roku rozszerzony na wszystkie pojazdy wyprodukowane na terenie Unii Europejskiej, niezależnie od daty wprowadzenia do sprzedaży.

Koszt czarnej skrzynki to około 600 zł. Zatem to obowiązkowe wyposażenie dodatkowe może wpłynąć na ceny pojazdów.

Czarna skrzynka w aucie rejestruje różnorodne dane dotyczące parametrów jazdy, obejmując między innymi:

  • prędkość pojazdu,
  • stopień otwarcia przepustnicy samochodowej i prędkość obrotową silnika,
  • użycie hamulca, ruchy kierownicą, stan pasów bezpieczeństwa (zapięte/ niezapięte),
  • włączenie się układu ABS, działanie systemu stabilizacji toru jazdy czy aktywacja poduszek powietrznych,
  • stan kontrolki systemu pomiaru ciśnienia powietrza w oponach i działanie tempomatu,
  • stan aktywnych systemów wspomagania kierowcy.

Powyższe dane są zapisywane, jednak nie w trybie ciągłym w czasie jazdy, a wyłącznie w przypadku zdarzenia drogowego. Konkretnie rejestrator zapisze w pamięci sekwencję czynności kierowcy dokładnie 5 sekund przed uderzeniem pojazdu w przeszkodę. Dane dotyczące stanu pojazdu i jego układów umożliwią ocenę samochodu, poznanie przyczyny zdarzenia i zostaną przekazane organom zajmującym się analizą wypadków lub kolizji oraz poprawę bezpieczeństwa na drogach, w tym bezpieczeństwa samochodów. Informacje zgromadzone przez czarną skrzynkę są prywatną własnością każdego właściciela pojazdu.