5.06.2023


Unijne normy emisji spalin - porady Qarsona

Europejski standard emisji spalin dotyczy wszystkich nowych samochodów sprzedawanych na terenie Unii Europejskiej. Z ka偶d膮 now膮 norm膮 restrykcje staj膮 si臋 coraz bardziej wy艣rubowane, co wymusza na producentach samochodów stosowanie dodatkowych systemów zmniejszaj膮cych zanieczyszczenie spalin. Obecnie obowi膮zuje norma Euro 6, ale na horyzoncie wida膰 ju偶 norm臋 Euro 7, która ponownie namiesza na rynku motoryzacyjnym.

Ograniczanie emisji spalin nie jest nowo艣ci膮. Pierwsz膮 norm臋 Euro wprowadzono w 1992 roku, a zacz臋艂a obowi膮zywa膰 od 1993 roku. Cho膰 z dzisiejszego punktu widzenia nie by艂a rygorystyczna, w owych czasach wywo艂a艂a niema艂e zaskoczenie. Niektórzy producenci musieli zmniejszy膰 emisj臋 szkodliwych zwi膮zków do atmosfery nawet o 98%. Nie by艂o to jednak trudne i w wi臋kszo艣ci przypadków do spe艂nienia normy Euro 1 wystarczy艂 katalizator.

Od tego momentu wprowadzono kilka kolejnych norm, a偶 do obowi膮zuj膮cej obecnie, czyli Euro 6D ISC-FCM. Norma Euro 2 obowi膮zywa艂a od 1997 roku i dotyczy艂a nie tylko samochodów osobowych i ci臋偶arowych, ale i pojazdów dwu- i trójko艂owych. Od wprowadzonej w 2001 roku normy Euro 3 limity dotycz膮 ju偶 wszystkich pojazdów z silnikiem spalinowym, a jednostki zasilane benzyn膮 i olejem nap臋dowym zosta艂y rozró偶nione. W normie Euro 4, wprowadzonej w 2006, rozró偶nienie to pozwoli艂o wy艂膮czy膰 silniki benzynowe z limitów dotycz膮cych emisji szkodliwych cz膮stek sta艂ych. Du偶膮 zmian臋 przynios艂a te偶 norma Euro 5, która zmusi艂a producentów do wyposa偶ania aut w filtr cz膮stek sta艂ych (DPF).

Czasy obowi膮zuj膮cej od 2015 roku normy Euro 6 min膮 ju偶 nied艂ugo. Ju偶 wkrótce w Unii Europejskiej pojawi si臋 norma Euro 7, która wprowadzi jeszcze bardziej wy艣rubowane wytyczne dotycz膮ce maksymalnych ilo艣ci w臋glowodorów, tlenków azotu, tlenków w臋gla, cz膮stek sta艂ych i innych niebezpiecznych dla zdrowia substancji. Wed艂ug zapowiedzi norma Euro 7 mo偶e zacz膮膰 obowi膮zywa膰 ju偶 od po艂owy 2025 roku. Obejmie nie tylko emisj臋 spalin, ale równie偶 zanieczyszczenia generowane przez opony czy klocki hamulcowe.

Parlament Europejski rozpatruje równie偶 nowe formy egzekwowania norm. Jedn膮 z propozycji jest rozszerzenie testów przeprowadzanych w realnych warunkach drogowych, co ma da膰 jeszcze lepszy obraz rzeczywistego spalania. Wspomina si臋 równie偶 o montowaniu w samochodach systemów, które mog艂yby na bie偶膮co monitorowa膰 jako艣膰 spalin. Wymusi艂oby to jednak na producentach samochodów ogromne zmiany, których wprowadzenie w tak krótkim czasie jest praktycznie niemo偶liwe.

Unijne normy emisji spalin - porady Qarsona

Znajomo艣膰 norm Euro mo偶e mie膰 równie偶 znaczenie w du偶ych miastach. Kilka z nich przygotowuje si臋 do wprowadzenia stref czystego transportu, do których wjazd autami o zbyt niskiej normie b臋dzie zabroniony. Najwi臋cej w tym kontek艣cie mówi si臋 o Krakowie, który planuje wprowadzi膰 Stref臋 Czystego Transportu na terenie ca艂ego miasta. W pierwszym etapie, obowi膮zuj膮cym od 1 lipca 2024, wymagania b臋d膮 niewielkie i prawo wjazdu strac膮 tylko te pojazdy, które nie spe艂niaj膮 norm Euro 1 (benzyna) i Euro 2 (diesel). Jak jednak sprawdzi膰, jak膮 norm臋 ma nasz samochód?

Aby dowiedzie膰 si臋, jak膮 unijn膮 norm臋 emisji spalin spe艂nia samochód, w przypadku nowych pojazdów wystarczy spojrze膰 do dowodu rejestracyjnego. Norma Euro znajduje si臋 w rubryce „adnotacje urz臋dowe”, a wpisy przy pierwszej rejestracji nowych aut wykonywane s膮 od 2018. Informacj臋 t臋 mo偶na te偶 sprawdzi膰 w karcie pojazdu. Co zrobi膰 w przypadku starszych aut? W tym przypadku mo偶na poszuka膰 informacji w dokumentach homologacyjnych i 艣wiadectwie zgodno艣ci, albo w zagranicznym dowodzie rejestracyjnym. Informacje te dost臋pne s膮 równie偶 w Internecie, jednak trzeba pami臋ta膰 o uwzgl臋dnieniu rocznika i wersji silnikowej pojazdu.

Ka偶da nowa norma emisji spalin stawia przed producentami dodatkowe wyzwanie. Sam katalizator to dzi艣 za ma艂o i w nowoczesnych samochodach stosowane s膮 rozmaite systemy odpowiadaj膮ce wy艂膮cznie za ekologi臋, np. AdBlue, DPF, klapy wirowe czy EGR. To oczywi艣cie wp艂ywa na cen臋 samochodów i nie inaczej b臋dzie w przypadku Euro 7. Organizacja ACEA (Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów) szacuje, 偶e ceny nowych aut wzrosn膮 艣rednio o ok. 2 tys. euro, czyli ok. 9 tys. z艂. Inn膮 konsekwencj膮 b臋dzie stopniowe zanikanie pojazdów spalinowych w gamach producentów aut, na rzecz samochodów elektrycznych oraz hybrydowych.