22.06.2022


Obowi膮zkowa jazda na suwak - porady Qarsona

Jazda na suwak to przyk艂ad uprzejmo艣ci oraz efektywnego zwi臋kszania przepustowo艣ci drogowej. Od grudnia 2019 funkcjonuje obowi膮zek jazdy na suwak, a nowe przepisy uj臋te s膮 w Kodeksie Drogowym. Jak zastosowa膰 jazd臋 na suwak w praktyce, by min膮膰 zw臋偶enie bezpiecznie i bezproblemowo?

Zw臋偶enie na drodze - jak si臋 zachowa膰?

Roboty drogowe, koszenie poboczy, awaria samochodu – zw臋偶enia na drodze to chleb powszechni, zw艂aszcza w zat艂oczonych miastach. Ko艅cz膮cy si臋 pas ruchu powoduje spowolnienie ruchu, ale nie zawsze musi powodowa膰 zator drogowy. Skuteczna jazda na suwak pozwala p艂ynnie roz艂adowa膰 korek, pod warunkiem, 偶e wszyscy kierowcy wiedz膮, co maj膮 robi膰.

Problemem jest jednak to, 偶e dla wielu uczestników ruchów zasady jazdy w takiej sytuacji nie s膮 oczywiste. Szczególnie k艂opotliwa sytuacja jest w momencie, gdy zanika lewy pas ruchu. Wówczas kierowcy oczekuj膮cy na prawym pasie maj膮 przekonanie, 偶e wyprzedzanie lub omijanie zatoru lewym pasem jest nieuczciwe. Rodzi to napi臋cia, agresj臋 drogow膮, a tak偶e zjawisko zwane potocznie „szeryfowaniem”, czy blokowanie lewego pasa ruchu.

Obowi膮zkowa jazda na suwak - porady Qarsona

Obowi膮zki kierowcy

Zachowanie w momencie po艂膮czenia dwóch pasów ruchu jest dok艂adnie okre艣lone w Kodeksie Drogowym. Nowelizacja w ustawie Prawo o Ruchu Drogowym wyja艣nia, 偶e kierowca ma obowi膮zek jazdy na suwak. Nale偶y wi臋c dojecha膰 do ko艅ca pasa i wykorzysta膰 ca艂膮 jego d艂ugo艣膰. Dzi臋ki wykorzystaniu wszystkich pasów ruchu d艂ugo艣膰 zatoru si臋 zmniejsza, co pozwala unikn膮膰 blokady skrzy偶owa膰 znajduj膮cych si臋 bezpo艣rednio przez zw臋偶eniem.

Bezpieczna jazda na suwak wymaga, by dostosowa膰 pr臋dko艣膰 do aut jad膮cych obok, a zamiar zmiany pasa obowi膮zkowo sygnalizowa膰 kierunkowskazem. Je艣li natomiast jedziesz pasem, który ma kontynuacj臋, musisz obowi膮zkowo wpu艣ci膰 samochód zje偶d偶aj膮cy z s膮siedniego pasa. Naprzemienny wjazd aut z dwóch pasów ruchu, przypominaj膮cy zapinanie zamka b艂yskawicznego, to najskuteczniejszy sposób na roz艂adowanie ruchu. Nie nale偶y wi臋c „przykleja膰” si臋 do poprzedzaj膮cego auta, wykorzystywa膰 chwili zawahania innego kierowcy czy przeciwnie, przepuszcza膰 kilka samochodów.

O czym musimy pami臋ta膰?

Co zrobi膰, gdy do jednego pasa zw臋偶aj膮 si臋 nie dwa, a trzy pasy? Wbrew pozorom równie偶 w takiej sytuacji mo偶na zastosowa膰 jazd臋 na suwak. Jak odbywa si臋 wówczas wjazd na 艣rodkowy, g艂ówny pas ruchu? Zasada jest prosta: kierowca jad膮cy 艣rodkowym pasem musi przepu艣ci膰 auta jad膮ce dwoma skrajnymi pasami. Najpierw przeje偶d偶a samochód z prawej strony, nast臋pnie ten z lewej. To rzadka sytuacja, ale warto wiedzie膰, jak si臋 zachowa膰.

Nie mo偶na zapomnie膰 tak偶e o innej wa偶nej zasadzie, czyli o zachowaniu korytarza ratunkowego. Pozostawienie miejsca pomi臋dzy dwoma pasami pozwala na przejazd s艂u偶b ratunkowych, a tak偶e koordynuje ruch aut w momencie us艂yszenia syren alarmowych. Obowi膮zuj膮cy od 6 grudnia 2019 roku korytarz 偶ycia polega na tym, by zjecha膰 do kraw臋dzi jezdni. Auta stoj膮ce na lewym pasie powinny trzyma膰 si臋 lewej strony pasa, natomiast te na prawym – prawej. Je艣li to mo偶liwe, podczas przejazdu s艂u偶b ratunkowych mo偶na wjecha膰 dodatkowo na pobocze lub pas rozdzielaj膮cy. Nie nale偶y jednak ustawia膰 si臋 na pasie awaryjnym.

Podstawowe b艂臋dy przy je藕dzie na suwak

Jakie b艂臋dy pope艂niane s膮 zazwyczaj przez kierowców, którzy nie rozumiej膮 idei jazdy na suwak? Najcz臋stszym, acz niegro藕nym b艂臋dem jest zbyt wczesny wjazd na prawy pas. O ile podczas niewielkiego nat臋偶enia ruchu nie skutkuje to 偶adnym problemem, to podczas godzin szczytu mo偶e doprowadzi膰 do zakorkowania wcze艣niejszych skrzy偶owa艅. Z tego wzgl臋du przy doje藕dzie do zw臋偶enia warto wykorzysta膰 wszystkie pasy ruchu i nie próbowa膰 wbija膰 si臋 mi臋dzy samochody wcze艣niej. Dojazd do zako艅czenia pasa nie jest objawem samolubno艣ci, a raczej znajomo艣ci przepisów Kodeksu Drogowego.

Znacznie powa偶niejszym b艂臋dem, gro偶膮cym mandatem karnym, jest blokowanie pojazdów jad膮cych lewym pasem. Zachowanie znane jako „szeryfowanie”, czyli tamowanie lub utrudnianie ruchu, mo偶e kosztowa膰 nadgorliwego kierowc臋 co najmniej 1500 z艂. Nie nale偶y równie偶 wpycha膰 si臋 tu偶 za poprzedzaj膮cym samochodem, pogania膰 kierowcy znajduj膮cego si臋 z przodu czy próbowa膰 wje偶d偶a膰 przed autem wymagaj膮cym d艂u偶szego rozp臋dzania np. ci臋偶arówk膮 czy autobusem.

Przede wszystkim kultura na drodze

Cho膰 jazda na suwak okre艣lona jest w Polsce przepisami dopiero od 2019 roku, funkcjonowa艂a znacznie wcze艣niej. To kwestia kultury na drodze oraz bezpiecznego up艂ynniania ruchu, z korzy艣ci膮 dla wszystkich uczestników. Powolna, acz ci膮g艂a jazda w korku w wi臋kszo艣ci przypadków jest skuteczniejszym sposobem roz艂adowywania zatorów drogowych ni偶 walka o pozycj臋 i blokowanie innych aut.