22.06.2022


Obowi─ůzkowa jazda na suwak - porady Qarsona

Jazda na suwak to przyk┼éad uprzejmo┼Ťci oraz efektywnego zwi─Ökszania przepustowo┼Ťci drogowej. Od grudnia 2019 funkcjonuje obowi─ůzek jazdy na suwak, a nowe przepisy uj─Öte s─ů w Kodeksie Drogowym. Jak zastosowa─ç jazd─Ö na suwak w praktyce, by min─ů─ç zw─Ö┼╝enie bezpiecznie i bezproblemowo?

Zw─Ö┼╝enie na drodze - jak si─Ö zachowa─ç?

Roboty drogowe, koszenie poboczy, awaria samochodu – zw─Ö┼╝enia na drodze to chleb powszechni, zw┼éaszcza w zat┼éoczonych miastach. Ko┼äcz─ůcy si─Ö pas ruchu powoduje spowolnienie ruchu, ale nie zawsze musi powodowa─ç zator drogowy. Skuteczna jazda na suwak pozwala p┼éynnie roz┼éadowa─ç korek, pod warunkiem, ┼╝e wszyscy kierowcy wiedz─ů, co maj─ů robi─ç.

Problemem jest jednak to, ┼╝e dla wielu uczestników ruchów zasady jazdy w takiej sytuacji nie s─ů oczywiste. Szczególnie k┼éopotliwa sytuacja jest w momencie, gdy zanika lewy pas ruchu. Wówczas kierowcy oczekuj─ůcy na prawym pasie maj─ů przekonanie, ┼╝e wyprzedzanie lub omijanie zatoru lewym pasem jest nieuczciwe. Rodzi to napi─Öcia, agresj─Ö drogow─ů, a tak┼╝e zjawisko zwane potocznie „szeryfowaniem”, czy blokowanie lewego pasa ruchu.

Obowi─ůzkowa jazda na suwak - porady Qarsona

Obowi─ůzki kierowcy

Zachowanie w momencie po┼é─ůczenia dwóch pasów ruchu jest dok┼éadnie okre┼Ťlone w Kodeksie Drogowym. Nowelizacja w ustawie Prawo o Ruchu Drogowym wyja┼Ťnia, ┼╝e kierowca ma obowi─ůzek jazdy na suwak. Nale┼╝y wi─Öc dojecha─ç do ko┼äca pasa i wykorzysta─ç ca┼é─ů jego d┼éugo┼Ť─ç. Dzi─Öki wykorzystaniu wszystkich pasów ruchu d┼éugo┼Ť─ç zatoru si─Ö zmniejsza, co pozwala unikn─ů─ç blokady skrzy┼╝owa─ç znajduj─ůcych si─Ö bezpo┼Ťrednio przez zw─Ö┼╝eniem.

Bezpieczna jazda na suwak wymaga, by dostosowa─ç pr─Ödko┼Ť─ç do aut jad─ůcych obok, a zamiar zmiany pasa obowi─ůzkowo sygnalizowa─ç kierunkowskazem. Je┼Ťli natomiast jedziesz pasem, który ma kontynuacj─Ö, musisz obowi─ůzkowo wpu┼Ťci─ç samochód zje┼╝d┼╝aj─ůcy z s─ůsiedniego pasa. Naprzemienny wjazd aut z dwóch pasów ruchu, przypominaj─ůcy zapinanie zamka b┼éyskawicznego, to najskuteczniejszy sposób na roz┼éadowanie ruchu. Nie nale┼╝y wi─Öc „przykleja─ç” si─Ö do poprzedzaj─ůcego auta, wykorzystywa─ç chwili zawahania innego kierowcy czy przeciwnie, przepuszcza─ç kilka samochodów.

O czym musimy pami─Öta─ç?

Co zrobi─ç, gdy do jednego pasa zw─Ö┼╝aj─ů si─Ö nie dwa, a trzy pasy? Wbrew pozorom równie┼╝ w takiej sytuacji mo┼╝na zastosowa─ç jazd─Ö na suwak. Jak odbywa si─Ö wówczas wjazd na ┼Ťrodkowy, g┼éówny pas ruchu? Zasada jest prosta: kierowca jad─ůcy ┼Ťrodkowym pasem musi przepu┼Ťci─ç auta jad─ůce dwoma skrajnymi pasami. Najpierw przeje┼╝d┼╝a samochód z prawej strony, nast─Öpnie ten z lewej. To rzadka sytuacja, ale warto wiedzie─ç, jak si─Ö zachowa─ç.

Nie mo┼╝na zapomnie─ç tak┼╝e o innej wa┼╝nej zasadzie, czyli o zachowaniu korytarza ratunkowego. Pozostawienie miejsca pomi─Ödzy dwoma pasami pozwala na przejazd s┼éu┼╝b ratunkowych, a tak┼╝e koordynuje ruch aut w momencie us┼éyszenia syren alarmowych. Obowi─ůzuj─ůcy od 6 grudnia 2019 roku korytarz ┼╝ycia polega na tym, by zjecha─ç do kraw─Ödzi jezdni. Auta stoj─ůce na lewym pasie powinny trzyma─ç si─Ö lewej strony pasa, natomiast te na prawym – prawej. Je┼Ťli to mo┼╝liwe, podczas przejazdu s┼éu┼╝b ratunkowych mo┼╝na wjecha─ç dodatkowo na pobocze lub pas rozdzielaj─ůcy. Nie nale┼╝y jednak ustawia─ç si─Ö na pasie awaryjnym.

Podstawowe błędy przy jeździe na suwak

Jakie b┼é─Ödy pope┼éniane s─ů zazwyczaj przez kierowców, którzy nie rozumiej─ů idei jazdy na suwak? Najcz─Östszym, acz niegro┼║nym b┼é─Ödem jest zbyt wczesny wjazd na prawy pas. O ile podczas niewielkiego nat─Ö┼╝enia ruchu nie skutkuje to ┼╝adnym problemem, to podczas godzin szczytu mo┼╝e doprowadzi─ç do zakorkowania wcze┼Ťniejszych skrzy┼╝owa┼ä. Z tego wzgl─Ödu przy doje┼║dzie do zw─Ö┼╝enia warto wykorzysta─ç wszystkie pasy ruchu i nie próbowa─ç wbija─ç si─Ö mi─Ödzy samochody wcze┼Ťniej. Dojazd do zako┼äczenia pasa nie jest objawem samolubno┼Ťci, a raczej znajomo┼Ťci przepisów Kodeksu Drogowego.

Znacznie powa┼╝niejszym b┼é─Ödem, gro┼╝─ůcym mandatem karnym, jest blokowanie pojazdów jad─ůcych lewym pasem. Zachowanie znane jako „szeryfowanie”, czyli tamowanie lub utrudnianie ruchu, mo┼╝e kosztowa─ç nadgorliwego kierowc─Ö co najmniej 1500 z┼é. Nie nale┼╝y równie┼╝ wpycha─ç si─Ö tu┼╝ za poprzedzaj─ůcym samochodem, pogania─ç kierowcy znajduj─ůcego si─Ö z przodu czy próbowa─ç wje┼╝d┼╝a─ç przed autem wymagaj─ůcym d┼éu┼╝szego rozp─Ödzania np. ci─Ö┼╝arówk─ů czy autobusem.

Przede wszystkim kultura na drodze

Cho─ç jazda na suwak okre┼Ťlona jest w Polsce przepisami dopiero od 2019 roku, funkcjonowa┼éa znacznie wcze┼Ťniej. To kwestia kultury na drodze oraz bezpiecznego up┼éynniania ruchu, z korzy┼Ťci─ů dla wszystkich uczestników. Powolna, acz ci─ůg┼éa jazda w korku w wi─Ökszo┼Ťci przypadków jest skuteczniejszym sposobem roz┼éadowywania zatorów drogowych ni┼╝ walka o pozycj─Ö i blokowanie innych aut.