12.10.2022


Nowe etykiety z oznaczeniami opon - porady Qarsona

Od 1 maja 2021 roku funkcjonuje nowe oznaczenie etykiet opon. To poprawiona wersja etykiety wprowadzonej w Unii Europejskiej w 2012 roku. Nowe etykiety, wzorowane na etykietach urz膮dze艅 gospodarstwa domowego, maj膮 za zadanie u艂atwi膰 kierowcom wybór bezpiecznego, komfortowego oraz oszcz臋dnego ogumienia. Jak czyta膰 nowe oznaczenia opon i czego mo偶na si臋 z nich dowiedzie膰?

Jedn膮 z podstawowych zmian, które wesz艂y w 偶ycie wraz nowymi przepisami Unii Europejskiej, jest zmiana klas efektywno艣ci paliwowej oraz przyczepno艣ci na mokrej nawierzchni. Nowa skala ocen sk艂ada si臋 z 5 klas, od A do E. Najwy偶sza z nich to A, a najni偶sza – E. Znikn臋艂y natomiast najmniej ekonomiczne klasy F i G, które nie pojawi膮 si臋 ju偶 na etykietach, a opony o najgorszych parametrach nie b臋d膮 wprowadzane do sprzeda偶y na terenie Unii Europejskiej. W niektórych przypadkach opony klasy E zostan膮 przypisane do nieu偶ywanej dot膮d klasy D, a te z klas F i G – do najni偶szej klasy E.

Ró偶nica pomi臋dzy opon膮 o najwi臋kszej i najmniejszej efektywno艣ci paliwowej wynosi ok. 7,5%, co przek艂ada si臋 na spalanie ni偶sze o ok. 0,6 l/100 km. Oszcz臋dno艣膰 paliwa i mniejsze opory toczenia nie mog膮 jednak wp艂ywa膰 negatywnie na przyczepno艣膰 lub drog臋 hamowania, dlatego tu偶 obok tego parametru znajdziemy informacj臋 o w艂a艣ciwo艣ciach opony na mokrej nawierzchni. Im wy偶sza ocena, tym lepsza przyczepno艣膰 na mokrym asfalcie.

Trzecim wa偶nym parametrem, który funkcjonowa艂 te偶 w starym systemie oznaczania, jest emisja ha艂asu. Zmieni艂 si臋 jedynie sposób oznaczania g艂o艣no艣ci opon. Od 1 maja 2021 roku trzy kreski symbolizuj膮ce nat臋偶enie d藕wi臋ku zast膮piono oznaczeniami A, B i C. Poprzednie rozwi膮zanie mog艂o wprowadza膰 b艂膮d, bowiem sugerowa艂o, 偶e wype艂nienie trzech kresek oznacza najlepsze w艂a艣ciwo艣ci opony. Oprócz trójstopniowej skali emisja ha艂asu podawana jest tak偶e w decybelach. Podobnie jak w przypadku dwóch poprzednich oznacze艅 opony, tak i w tym przypadku najlepsze parametry oznaczone s膮 liter膮 A.

Nowy wzór etykiety przyniós艂 tak偶e nowe piktogramy. Informuj膮 one o zwi臋kszonej przyczepno艣ci na 艣niegu lub/i lodzie. Mog膮 wyst臋powa膰 zarówno pojedynczo, jak i razem. Opony zimowe oznaczone s膮 piktogramem zwanym „symbolem alpejskim” lub 3PMSF – trzema szczytami górskimi i p艂atkiem 艣niegu (ang. three-peak mountain snowflake), który mo偶na dostrzec równie偶 na samej oponie zimowej. Aby dany model opony móg艂 otrzyma膰 to oznaczenie, musi najpierw przej艣膰 testy hamowania na 艣niegu.

W przypadku, gdy na etykiecie widnieje wy艂膮cznie symbol w艂a艣ciwo艣ci opon na lodzie, mamy do czynienia z tzw. opon膮 nordyck膮. To specjalny typ opon zimowych, wykonanych z bardzo mi臋kkiej mieszanki gumowej, które zachowuj膮 elastyczno艣膰 nawet w wyj膮tkowo mro藕nych warunkach. U偶ywane s膮 g艂ównie w Skandynawii, gdzie trudne warunki zimowe utrzymuj膮 si臋 przez d艂ugi czas. Opony te przeznaczone s膮 na mocno o艣nie偶one i oblodzone drogi, dlatego nie sprawdz膮 si臋 zbyt dobrze na suchym asfalcie oraz przy dodatnich temperaturach. W cieplejszych warunkach generuj膮 dodatkowe opory, s膮 g艂o艣ne i mog膮 wyd艂u偶y膰 drog臋 hamowania.

Nowo艣ci膮 jest te偶 kod QR, który widnieje w prawym górnym rogu nowej etykiety. To uk艂on w stron臋 kierowców, którzy chcieliby pozna膰 szczegó艂ow膮 kart臋 informacyjn膮 produktu. Wystarczy zeskanowa膰 kod za pomoc膮 smartfona, by otrzyma膰 dost臋p do bazy EPREL (ang. European Registry for Energy Labelling), gdzie zbierane s膮 dodatkowe informacje. Tu偶 pod kodem QR znajduj膮 si臋 tak偶e inne wa偶ne dane opony, m.in. klasa opon (opony do aut osobowych oznaczone s膮 klas膮 C1), nazwa modelu czy rozmiar opon.

Ka偶da wyprodukowana po 1 maja 2021 roku opona znajdzie si臋 w bazie EPREL, czyli Europejskiej Bazie Danych o Produktach. Widniej膮 tam wszystkie produkty opatrzone etykiet膮 energetyczn膮, nie tylko opony. W podobny sposób kategoryzowane s膮 m.in. pralki, lodówki, klimatyzatory, 偶arówki czy suszarki. Po zeskanowaniu kodu QR mo偶na odczyta膰 wszystkie informacje o danej oponie udost臋pnione przez producenta. Zach臋camy te偶 do sprawdzania parametrów opon uzyskanych w niezale偶nych testach, np. ADAC, AutoZeitung, ACE/GTU czy AutoBild. Dzi臋ki nim dowiesz si臋, jak opona sprawuje si臋 w warunkach, których nie obejmuje etykieta EU.