17.02.2023


Jak wybrać dobry akumulator do auta? - porady Qarsona

Żywotność współczesnych akumulatorów zmalała nawet do 2-3 lat, dlatego regularna wymiana baterii jest nieodzowna. Warto to zrobić zwłaszcza przed sezonem zimowym – na mrozie sprawność baterii spada nawet o kilkadziesiąt procent. Jaki akumulator samochodowy wybrać? Sprawdź, jakie są najważniejsze parametry.

Pierwszą zagwozdką jest zazwyczaj rodzaj akumulatora. Jak się okazuje, na rynku można spotkać wiele typów akumulatorów, a niektóre z nich mają specjalne zastosowanie. Który akumulator wybrać?

  • Akumulatory kwasowo-ołowiowe (SLA) – najpopularniejszy i najtańszy rodzaj akumulatora. Zawierają płynny elektrolit i są odporne na głębokie rozładowanie. Możliwe jest też przywrócenie wyjściowych parametrów. Są niestety podatne na zasiarczenie, a w starych konstrukcjach trzeba uzupełniać elektrolit.
  • Akumulatory żelowe – są to w gruncie rzeczy akumulatory kwasowo-ołowiowe, natomiast do elektrolitu dodano substancję żelującą. Dzięki temu są szczelniejsze i bardziej odporne na wstrząsy. Przy okazji są bezobsługowe, a zatem nie wymagają uzupełniania elektrolitu.
  • Akumulatory AGM – akumulatory AGM mają konstrukcję zbliżoną do akumulatorów żelowych, jednak zastosowano w nich dodatkowe separatory z maty szklanej. Zapobiega ona przemieszczaniu się elektrolitu i ułatwia wydobywanie z niego energii. Zaletą AGM jest możliwość uzyskiwania szybkiego poboru energii, co przydaje się w autach użytkowych, np. autokarach czy kamperach.
  • Akumulatory ECM, ABF i EFB – są to akumulatory o zwiększonej wytrzymałości. Akumulatory ABF, ECM i EFB mają większy zbiornik na elektrolit oraz płyty oddzielane nie tylko separatorem, ale i dodatkową płytką poliestrową. Pozwala to uzyskać większą liczbę cykli ładowania i zwiększyć żywotność baterii. Akumulatory tego typu stosowane są m.in. w autach z systemem start-stop.

Wyznacznikiem jakości akumulatora jest w dużej mierze jego ciężar. Świadczy to o większej ilości ołowiu użytego do produkcji płyt, dzięki czemu kratki są w stanie lepiej generować prąd. Dodatkowo akumulatory z separatorami usprawniającymi pracę często mają masywniejszą konstrukcję, zapewniającą odporność. Nie jest to regułą, ale w wielu przypadkach się sprawdzi. Porównując masę tego samego modelu akumulatora możesz natomiast sprawdzić, który z nich ma większą ilość elektrolitu. To już bezpośrednio przekłada się na sprawność ogniw. Dowiedz się też, kiedy akumulator został wyprodukowany i w jaki sposób przechowywano go w magazynie.

  • Pojemność – wyrażona w amperogodzinach (Ah) pojemność akumulatora powinna być taka, jak zaleca producent. Liczba amperogodzin informuje, jak długo ogniwa są w stanie oddawać prąd o natężeniu jednego ampera w temperaturze wynoszącej 25 stopni Celsjusza. Akumulator o zbyt małej pojemności nie zapewni wystarczającego zapasu energii, natomiast ten o zbyt wysokiej pojemności stanowi niepotrzebny wydatek pieniędzy. Nie trzeba się jednak obawiać, że będzie niedoładowany – alternator jest w stanie zarządzać większym akumulatorem.
  • Prąd rozruchowy – wartość prądu rozruchowego wyrażana jest natomiast w amperach (A). Parametr ten informuje, jak duże natężenie ogniwa są w stanie wygenerować podczas rozruchu silnika. Wysokie natężenie szczytowe jest szczególnie ważne w autach z silnikami wysokoprężnymi. Nie należy kierować się jednak wyłącznie tym parametrem, bowiem akumulatory z wysokim prądem rozruchowym są mniej odporne na głębokie rozładowanie i mogą popsuć się szybciej. Wartość prądu rozruchowego powinna być podana według normy EN. Normy SAE i DIN nie są jednoznaczne.
  • Napięcie – niemal wszystkie współczesne samochody osobowe wyposażone są w instalację 12 V.
  • Wymiary – akumulatory samochodowe mają różne gabaryty, dlatego sprawdź, jakiej wielkości bateria zmieści się w Twoim aucie. Jest to szczególnie ważne, jeśli akumulator mocowany jest za stopkę.
  • Biegunowość – upewnij się, po której stronie w Twoim samochodzie umieszczony jest biegun dodatni. Przewody wysokiego napięcia nie mogą się ze sobą krzyżować.
Jak wybrać dobry akumulator do auta? - porady Qarsona

Start-stop to system automatycznie gaszący silnik na postoju i uruchamiający go ponownie tuż po wciśnięciu sprzęgła lub pedału gazu. To przydatna funkcja, pozwalająca zaoszczędzić paliwo, ale wymagająca znacznie większego akumulatora. Ze względu na częsty rozruch silnika stosuje się także rodzaje odporne na wielokrotne obciążenia. W samochodach z systemem start-stop najczęściej stosuje się akumulatory EBF lub AGM. Czasem współpracują one z kondensatorami o pojemności kilkuset faradów, które wspierają akumulatory podczas ponownych uruchomień.

Zarówno niska jak i wysoka temperatura mogą być dla akumulatora zabójcze. Co się dzieje z ogniwami w wysokiej temperaturze? W upalnych warunkach wzmaga się reaktywność akumulatora, co prowadzi do samorozładowania i szybszego zużycia podzespołu. Dodatkowo może to powodować korozję siatki. Optymalna temperatura dla akumulatora to 20 stopni Celsjusza, a wysokie upały mogą być dla niego szkodliwe bardziej niż mrozy.

Zimowe warunki nie szkodzą akumulatorowi tak bardzo, jak letnie, ale weryfikują jego kondycję. Na mrozie procesy chemiczne w ogniwach spowalniają, dlatego uzyskanie pełnej energii nie jest możliwe. Przy -25 stopniach Celsjusza sprawność akumulatora może spaść nawet do 50-60%. Rezultatem jest najczęściej problem z uruchomieniem silnika.

Sposobem na przedłużenie żywotności jest regularne doładowywanie akumulatora. Można to robić oczywiście w trakcie jazdy, odbywając dłuższe trasy. Mimo to przynajmniej dwa razy w roku warto podłączyć akumulator do prostownika mikroprocesorowego, który skontroluje stan naładowania i w razie potrzeby podładuje ogniwa. Jeśli natomiast używasz auta na krótkich dystansach, warto podpinać go do prostownika częściej. W innym wypadku akumulator może być stale niedoładowany, co przyczyni się do szybszego zużycia. Szczególnie zabójczy jest długotrwały postój samochodu z rozładowanym akumulatorem.