17.02.2023


Jak wybra─ç dobry akumulator do auta? - porady Qarsona

┼╗ywotno┼Ť─ç wspó┼éczesnych akumulatorów zmala┼éa nawet do 2-3 lat, dlatego regularna wymiana baterii jest nieodzowna. Warto to zrobi─ç zw┼éaszcza przed sezonem zimowym – na mrozie sprawno┼Ť─ç baterii spada nawet o kilkadziesi─ůt procent. Jaki akumulator samochodowy wybra─ç? Sprawd┼║, jakie s─ů najwa┼╝niejsze parametry.

Pierwsz─ů zagwozdk─ů jest zazwyczaj rodzaj akumulatora. Jak si─Ö okazuje, na rynku mo┼╝na spotka─ç wiele typów akumulatorów, a niektóre z nich maj─ů specjalne zastosowanie. Który akumulator wybra─ç?

  • Akumulatory kwasowo-o┼éowiowe (SLA) – najpopularniejszy i najta┼äszy rodzaj akumulatora. Zawieraj─ů p┼éynny elektrolit i s─ů odporne na g┼é─Öbokie roz┼éadowanie. Mo┼╝liwe jest te┼╝ przywrócenie wyj┼Ťciowych parametrów. S─ů niestety podatne na zasiarczenie, a w starych konstrukcjach trzeba uzupe┼énia─ç elektrolit.
  • Akumulatory ┼╝elowe – s─ů to w gruncie rzeczy akumulatory kwasowo-o┼éowiowe, natomiast do elektrolitu dodano substancj─Ö ┼╝eluj─ůc─ů. Dzi─Öki temu s─ů szczelniejsze i bardziej odporne na wstrz─ůsy. Przy okazji s─ů bezobs┼éugowe, a zatem nie wymagaj─ů uzupe┼éniania elektrolitu.
  • Akumulatory AGM – akumulatory AGM maj─ů konstrukcj─Ö zbli┼╝on─ů do akumulatorów ┼╝elowych, jednak zastosowano w nich dodatkowe separatory z maty szklanej. Zapobiega ona przemieszczaniu si─Ö elektrolitu i u┼éatwia wydobywanie z niego energii. Zalet─ů AGM jest mo┼╝liwo┼Ť─ç uzyskiwania szybkiego poboru energii, co przydaje si─Ö w autach u┼╝ytkowych, np. autokarach czy kamperach.
  • Akumulatory ECM, ABF i EFB – s─ů to akumulatory o zwi─Ökszonej wytrzyma┼éo┼Ťci. Akumulatory ABF, ECM i EFB maj─ů wi─Ökszy zbiornik na elektrolit oraz p┼éyty oddzielane nie tylko separatorem, ale i dodatkow─ů p┼éytk─ů poliestrow─ů. Pozwala to uzyska─ç wi─Öksz─ů liczb─Ö cykli ┼éadowania i zwi─Ökszy─ç ┼╝ywotno┼Ť─ç baterii. Akumulatory tego typu stosowane s─ů m.in. w autach z systemem start-stop.

Wyznacznikiem jako┼Ťci akumulatora jest w du┼╝ej mierze jego ci─Ö┼╝ar. ┼Üwiadczy to o wi─Ökszej ilo┼Ťci o┼éowiu u┼╝ytego do produkcji p┼éyt, dzi─Öki czemu kratki s─ů w stanie lepiej generowa─ç pr─ůd. Dodatkowo akumulatory z separatorami usprawniaj─ůcymi prac─Ö cz─Östo maj─ů masywniejsz─ů konstrukcj─Ö, zapewniaj─ůc─ů odporno┼Ť─ç. Nie jest to regu┼é─ů, ale w wielu przypadkach si─Ö sprawdzi. Porównuj─ůc mas─Ö tego samego modelu akumulatora mo┼╝esz natomiast sprawdzi─ç, który z nich ma wi─Öksz─ů ilo┼Ť─ç elektrolitu. To ju┼╝ bezpo┼Ťrednio przek┼éada si─Ö na sprawno┼Ť─ç ogniw. Dowiedz si─Ö te┼╝, kiedy akumulator zosta┼é wyprodukowany i w jaki sposób przechowywano go w magazynie.

  • Pojemno┼Ť─ç – wyra┼╝ona w amperogodzinach (Ah) pojemno┼Ť─ç akumulatora powinna by─ç taka, jak zaleca producent. Liczba amperogodzin informuje, jak d┼éugo ogniwa s─ů w stanie oddawa─ç pr─ůd o nat─Ö┼╝eniu jednego ampera w temperaturze wynosz─ůcej 25 stopni Celsjusza. Akumulator o zbyt ma┼éej pojemno┼Ťci nie zapewni wystarczaj─ůcego zapasu energii, natomiast ten o zbyt wysokiej pojemno┼Ťci stanowi niepotrzebny wydatek pieni─Ödzy. Nie trzeba si─Ö jednak obawia─ç, ┼╝e b─Ödzie niedo┼éadowany – alternator jest w stanie zarz─ůdza─ç wi─Ökszym akumulatorem.
  • Pr─ůd rozruchowy – warto┼Ť─ç pr─ůdu rozruchowego wyra┼╝ana jest natomiast w amperach (A). Parametr ten informuje, jak du┼╝e nat─Ö┼╝enie ogniwa s─ů w stanie wygenerowa─ç podczas rozruchu silnika. Wysokie nat─Ö┼╝enie szczytowe jest szczególnie wa┼╝ne w autach z silnikami wysokopr─Ö┼╝nymi. Nie nale┼╝y kierowa─ç si─Ö jednak wy┼é─ůcznie tym parametrem, bowiem akumulatory z wysokim pr─ůdem rozruchowym s─ů mniej odporne na g┼é─Öbokie roz┼éadowanie i mog─ů popsu─ç si─Ö szybciej. Warto┼Ť─ç pr─ůdu rozruchowego powinna by─ç podana wed┼éug normy EN. Normy SAE i DIN nie s─ů jednoznaczne.
  • Napi─Öcie – niemal wszystkie wspó┼éczesne samochody osobowe wyposa┼╝one s─ů w instalacj─Ö 12 V.
  • Wymiary – akumulatory samochodowe maj─ů ró┼╝ne gabaryty, dlatego sprawd┼║, jakiej wielko┼Ťci bateria zmie┼Ťci si─Ö w Twoim aucie. Jest to szczególnie wa┼╝ne, je┼Ťli akumulator mocowany jest za stopk─Ö.
  • Biegunowo┼Ť─ç – upewnij si─Ö, po której stronie w Twoim samochodzie umieszczony jest biegun dodatni. Przewody wysokiego napi─Öcia nie mog─ů si─Ö ze sob─ů krzy┼╝owa─ç.
Jak wybra─ç dobry akumulator do auta? - porady Qarsona

Start-stop to system automatycznie gasz─ůcy silnik na postoju i uruchamiaj─ůcy go ponownie tu┼╝ po wci┼Ťni─Öciu sprz─Ög┼éa lub peda┼éu gazu. To przydatna funkcja, pozwalaj─ůca zaoszcz─Ödzi─ç paliwo, ale wymagaj─ůca znacznie wi─Ökszego akumulatora. Ze wzgl─Ödu na cz─Östy rozruch silnika stosuje si─Ö tak┼╝e rodzaje odporne na wielokrotne obci─ů┼╝enia. W samochodach z systemem start-stop najcz─Ö┼Ťciej stosuje si─Ö akumulatory EBF lub AGM. Czasem wspó┼épracuj─ů one z kondensatorami o pojemno┼Ťci kilkuset faradów, które wspieraj─ů akumulatory podczas ponownych uruchomie┼ä.

Zarówno niska jak i wysoka temperatura mog─ů by─ç dla akumulatora zabójcze. Co si─Ö dzieje z ogniwami w wysokiej temperaturze? W upalnych warunkach wzmaga si─Ö reaktywno┼Ť─ç akumulatora, co prowadzi do samoroz┼éadowania i szybszego zu┼╝ycia podzespo┼éu. Dodatkowo mo┼╝e to powodowa─ç korozj─Ö siatki. Optymalna temperatura dla akumulatora to 20 stopni Celsjusza, a wysokie upa┼éy mog─ů by─ç dla niego szkodliwe bardziej ni┼╝ mrozy.

Zimowe warunki nie szkodz─ů akumulatorowi tak bardzo, jak letnie, ale weryfikuj─ů jego kondycj─Ö. Na mrozie procesy chemiczne w ogniwach spowalniaj─ů, dlatego uzyskanie pe┼énej energii nie jest mo┼╝liwe. Przy -25 stopniach Celsjusza sprawno┼Ť─ç akumulatora mo┼╝e spa┼Ť─ç nawet do 50-60%. Rezultatem jest najcz─Ö┼Ťciej problem z uruchomieniem silnika.

Sposobem na przed┼éu┼╝enie ┼╝ywotno┼Ťci jest regularne do┼éadowywanie akumulatora. Mo┼╝na to robi─ç oczywi┼Ťcie w trakcie jazdy, odbywaj─ůc d┼éu┼╝sze trasy. Mimo to przynajmniej dwa razy w roku warto pod┼é─ůczy─ç akumulator do prostownika mikroprocesorowego, który skontroluje stan na┼éadowania i w razie potrzeby pod┼éaduje ogniwa. Je┼Ťli natomiast u┼╝ywasz auta na krótkich dystansach, warto podpina─ç go do prostownika cz─Ö┼Ťciej. W innym wypadku akumulator mo┼╝e by─ç stale niedo┼éadowany, co przyczyni si─Ö do szybszego zu┼╝ycia. Szczególnie zabójczy jest d┼éugotrwa┼éy postój samochodu z roz┼éadowanym akumulatorem.