8.04.2024


Zmiany w przepisach o ruchu drogowym 2024 - porady Qarsona

Nowe przepisy, obowi─ůzuj─ůce od pocz─ůtku 2024 roku, maj─ů istotne konsekwencje dla kierowców. Zmiany obejmuj─ů mi─Ödzy innymi wy┼╝sze kary czy zako┼äczenie praktyki jazdy pojazdem na "cudzych papierach". Ponadto, pijani kierowcy musz─ů liczy─ç si─Ö z mo┼╝liwo┼Ťci─ů konfiskaty swojego pojazdu. Te zmiany maj─ů istotny wp┼éyw na zasady i rygory w ruchu drogowym. W artykule przedstawimy szczegó┼éowe informacje dotycz─ůce zmian.

Od 1 stycznia 2024 r. wesz┼éy nowe zasady dotycz─ůce obowi─ůzku rejestrowania pojazdów. W przypadku gdy kupi si─Ö pojazd po 1 stycznia 2024, jest obowi─ůzek szybkiego jego zarejestrowania. Je┼Ťli nie zrobi si─Ö tego w ci─ůgu 30 dni, zap┼éaci si─Ö kar─Ö pieni─Ö┼╝n─ů. Termin 30-dniowy liczy si─Ö od dnia, w którym:

  • nab─Ödzie si─Ö pojazd, np. kupi si─Ö go,
  • Krajowa Administracja Skarbowa dopu┼Ťci┼éa do obrotu pojazd, który zosta┼é sprowadzony z pa┼ästwa spoza Unii Europejskiej,
  • pojazd zosta┼é sprowadzony z terytorium Unii Europejskiej na terytorium Polski,
  • orzeczenie s─ůdu o stwierdzeniu nabycia spadku sta┼éo si─Ö ostateczne,
  • zosta┼é sporz─ůdzony akt po┼Ťwiadczenia dziedziczenia.

W przypadku przedsi─Öbiorców czas na zarejestrowanie pojazdu wynosi 90 dni. Je┼Ťli nie zrobi si─Ö tego w terminie, grozi kara pieni─Ö┼╝na.

Co w przypadku przekroczenia terminu rejestracji pojazdu? Wysoko┼Ť─ç kary pieni─Ö┼╝nej wyniesie:

  • w przypadku 30 dni – 500 z┼é,
  • w przypadku 180 dni – 1000 z┼é.

Dla przedsi─Öbiorców kara ta wyniesie 1000 z┼é po przekroczeniu terminu 90 dni i 2000 z┼é po przekroczeniu 180 dni.

Od 14 marca 2024 roku w ┼╝ycie wesz┼éy przepisy umo┼╝liwiaj─ůce konfiskat─Ö samochodów nietrze┼║wym kierowcom. Zgodnie z nimi, ka┼╝dy nietrze┼║wy kierowca, który b─Ödzie mia┼é co najmniej 1,5 promila alkoholu we krwi, straci swoje auto, niezale┼╝nie od tego, czy by┼é winny wypadku drogowego. Przepadek pojazdu b─Ödzie tak┼╝e stosowany w sytuacji, gdy kierowca spowoduje wypadek przy zawarto┼Ťci alkoholu powy┼╝ej jednego promila we krwi oraz w przypadku recydywy. Ministerstwo Sprawiedliwo┼Ťci zapowiada jednak nowelizacj─Ö przepisów (artyku┼é ten zosta┼é napisany w marcu 2024). Ma ona u┼éatwi─ç prac─Ö s─Ödziów. W przypadku gdy s─ůd uzna, ┼╝e przepadek mienia nie ma sensu, b─Ödzie móg┼é zamieni─ç to na kar─Ö finansow─ů. Wiceminister sprawiedliwo┼Ťci podkre┼Ťla, ┼╝e przepadek auta zniszczonego w wypadku nie b─Ödzie odczuwaln─ů kar─ů dla sprawcy. St─ůd propozycja, by w takich sytuacjach s─ůd móg┼é orzec kar─Ö finansow─ů. Przyzna┼é równie┼╝, ┼╝e skonfiskowane auta trafi─ů na licytacj─Ö.

Co w przypadku kierowców pod wp┼éywem alkoholu, którzy maj─ů auta w leasingu lub w najmie? Wobec takich kierowców b─Ödzie orzekany przepadek równowarto┼Ťci pojazdu mechanicznego. Za jego równowarto┼Ť─ç uznaje si─Ö warto┼Ť─ç pojazdu okre┼Ťlon─ů w polisie ubezpieczeniowej na rok, w którym pope┼éniono przest─Öpstwo. W razie braku polisy – ┼Ťredni─ů warto┼Ť─ç rynkow─ů pojazdu odpowiadaj─ůcego, przy uwzgl─Ödnieniu marki, modelu, roku produkcji, typu nadwozia, rodzaju nap─Ödu i silnika, pojemno┼Ťci lub mocy silnika oraz przybli┼╝onego przebiegu, pojazdowi prowadzonemu przez sprawc─Ö, ustalon─ů na podstawie dost─Öpnych danych, bez powo┼éywania w tym celu bieg┼éego.

Zmiany w przepisach o ruchu drogowym 2024 - porady Qarsona

Podwy┼╝ka kary za brak aktualnej polisy ubezpieczenia pojazdu - OC - zale┼╝y teraz od wysoko┼Ťci pensji minimalnej. Wzrost kar za brak aktualnej polisy OC spowodowana jest w┼éa┼Ťnie wzrostem pensji minimalnej, która wynosi 4242 z┼é od 2024 roku. Kara za brak OC na┼éo┼╝ona na w┼éa┼Ťcicieli pojazdów b─Ödzie wynosi─ç, przy opó┼║nieniu:

  • do 3 dni: 1700 z┼é,
  • od 4 do 14 dni: 4242 z┼é,
  • powy┼╝ej 14 dni: 8484 z┼é.

Warto zauwa┼╝y─ç, ┼╝e te kwoty b─Öd─ů ponownie podwy┼╝szone od 1 lipca, kiedy kolejny raz zostanie zwi─Ökszona p┼éaca minimalna.

Od 17 czerwca 2024 roku wszyscy kierowcy pracuj─ůcy dla firm ┼Ťwiadcz─ůcych us┼éugi przewozu osób b─Öd─ů musieli posiada─ç polskie prawo jazdy. Ponadto, podmioty ┼Ťwiadcz─ůce takie us┼éugi b─Öd─ů mia┼éy mo┼╝liwo┼Ť─ç przechowywania wizerunku twarzy swoich kierowców. To oznacza, ┼╝e takim kieruj─ůcym b─Öd─ů naliczane punkty karne. Do 1 pa┼║dziernika 2023 r. wszystkie firmy po┼Ťrednicz─ůce w przewozie osób by┼éy zobowi─ůzane do przeprowadzenia weryfikacji kierowców, którzy wykonuj─ů przewozy i którzy zostali zatrudnieni przed wprowadzeniem nowych przepisów. Za naruszanie obowi─ůzków przewidziano surowe kary dla przedsi─Öbiorców po┼Ťrednicz─ůcych w przewozach oraz dla osób wykonuj─ůcych przewozy. Kary obejmuj─ů 500 000 z┼é za prowadzenie po┼Ťrednictwa przy przewozie osób bez wymaganej licencji oraz 12 000 z┼é za nieokazanie i nieudost─Öpnienie do kontroli urz─ůdzenia, na którym zainstalowana jest aplikacja mobilna.

Resort Klimatu i Ministerstwo Finansów wspólnie pracuj─ů nad wprowadzeniem nowego rozwi─ůzania podatkowego, które ma by─ç ukryte w akcyzie i ma dotyczy─ç op┼éaty rejestracyjnej samochodów. Planowane zmiany maj─ů tak┼╝e obj─ů─ç auta osobowe z homologacj─ů N1, takie jak np. Suzuki Jimny. Nowy podatek od rejestracji b─Ödzie obliczany uwzgl─Ödniaj─ůc ró┼╝ne czynniki, takie jak pojemno┼Ť─ç silnika, emisja spalin itp., maj─ůc na celu zapewnienie neutralno┼Ťci finansowej dla jak najwi─Ökszej liczby u┼╝ytkowników. Ministerstwo Finansów zapowiada, ┼╝e nowe rozwi─ůzanie podatkowe pozostanie na obecnym lub ni┼╝szym poziomie dla samochodów spe┼éniaj─ůcych norm─Ö Euro 4 i wy┼╝sze, czyli dla modeli wyprodukowanych od 2006 roku i m┼éodszych. Takie pojazdy stanowi─ů obecnie 90% wszystkich pierwszych rejestracji w Polsce. Natomiast nowy podatek w akcyzie b─Ödzie wy┼╝szy dla starszych pojazdów, które s─ů pierwszy raz rejestrowane w Polsce. Celem jest zahamowanie importu bardzo starych i wysokolitra┼╝owych samochodów, emituj─ůcych du┼╝e ilo┼Ťci zanieczyszcze┼ä. Op┼éata ta b─Ödzie nak┼éadana tylko podczas pierwszej rejestracji pojazdu w kraju i nie b─Ödzie stosowana przy zakupie u┼╝ywanego samochodu ju┼╝ zarejestrowanego w Polsce. Ministerstwo zapewnia, ┼╝e nowe rozwi─ůzanie b─Ödzie zarówno sprawiedliwe spo┼éecznie, jak i neutralne finansowo. Planuje si─Ö, ┼╝e zmiany wejd─ů w ┼╝ycie od pocz─ůtku 2025 roku.

Co z nowym podatkiem od posiadania samochodu? W ramach tego planu, kierowcy mieliby op┼éaca─ç danin─Ö rocznie, zale┼╝n─ů od emisji CO2 lub NOx danego pojazdu. Wysoko┼Ť─ç podatku mia┼éaby by─ç uzale┼╝niona od poziomu szkodliwych emisji, zgodnie z zasad─ů "zanieczyszczaj─ůcy p┼éaci wi─Öcej", jak czytamy w dokumencie KPO. Planuje si─Ö, ┼╝e nowy podatek zostanie wprowadzony do ko┼äca drugiego kwarta┼éu 2026 roku. Celem tego dzia┼éania jest zmniejszenie liczby najbardziej emisyjnych pojazdów oraz promocja niskoemisyjnych ┼Ťrodków transportu. Warto zauwa┼╝y─ç, ┼╝e Polska nale┼╝y do trzech krajów Unii Europejskiej, które jeszcze nie wprowadzi┼éy tego typu podatku. Wed┼éug raportu fundacji Transport & Environment, w wi─Ökszo┼Ťci pa┼ästw UE roczny podatek od posiadania samochodu elektrycznego jest zerowy lub symboliczny, natomiast dla aut spalinowych stawki mieszcz─ů si─Ö w granicach 400 euro, a najwy┼╝sze op┼éaty ponosz─ů w┼éa┼Ťciciele modeli SUV.

Strefy czystego transportu (SCT) to specjalne obszary wyznaczane w centrach miast, do których mog─ů wje┼╝d┼╝a─ç jedynie samochody spe┼éniaj─ůce okre┼Ťlone normy emisji spalin. Takie obszary tworzy si─Ö, by poprawi─ç jako┼Ť─ç powietrza w miastach. O spe┼énianiu norm ┼Ťwiadczy zwykle odpowiednia naklejka na przedniej szybie, któr─ů wydaj─ů miejscy urz─Ödnicy. Stare, emituj─ůce du┼╝o zanieczyszcze┼ä pojazdy maj─ů zakaz wjazdu do strefy. Za z┼éamanie zakazu grozi mandat w wysoko┼Ťci 500 z┼é.

Do SCT mog─ů wje┼╝d┼╝a─ç wszelkiego typu pojazdy, w tym spalinowe, elektryczne, na gaz LPG, hybrydy. Warunkiem koniecznym jest, aby pojazd spe┼énia┼é okre┼Ťlon─ů unijn─ů norm─Ö reguluj─ůc─ů, które pojazdy mog─ů wje┼╝d┼╝a─ç do strefy czystego transportu. Istnieje kilka ró┼╝nych norm, w tym Euro 3, 4, 5 i 6. Im wy┼╝sza norma, tym mniej szkodliwych substancji mo┼╝e emitowa─ç samochód.

Obecnie kilka miast w Polsce przygotowuje si─Ö do utworzenia stref czystego transportu, a inne rozwa┼╝aj─ů tak─ů inicjatyw─Ö. Warszawa planuje wprowadzi─ç strefy w pi─Öciu etapach od 2024 r. do 2032 r., podczas gdy Wroc┼éaw etapowo od 2025 r. do 2030 r. Sytuacja w Krakowie sta┼éa si─Ö bardziej z┼éo┼╝ona - miasto zamierza┼éo wprowadzi─ç SCT od 2024 r., ale 11 stycznia 2024 r. s─ůd uniewa┼╝ni┼é uchwa┼é─Ö z powodu b┼é─Ödów formalnych, co uniemo┼╝liwi┼éo jej wprowadzenie. Mniejsz─ů pewno┼Ť─ç co do wprowadzenia stref czystego transportu maj─ů inne miasta w Polsce, takie jak Gliwice, Lublin, Rzeszów i Toru┼ä. Istnieje te┼╝ kilka miast, które rozwa┼╝aj─ů koncepcj─Ö strefy, ale nie podj─Ö┼éy jeszcze konkretnej decyzji. Obejmuj─ů one Gda┼äsk, ┼üód┼║ i Pozna┼ä. Warto zauwa┼╝y─ç, ┼╝e w Europie ju┼╝ dzia┼éa 320 stref tego typu, g┼éównie we W┼éoszech i w Niemczech, zlokalizowanych przewa┼╝nie w najwi─Ökszych miastach. Niektóre z tych stref zosta┼éy zlikwidowane po kilkunastu latach funkcjonowania, gdy┼╝ osi─ůgn─Ö┼éy swój cel poprawy jako┼Ťci powietrza.