18.07.2023


Zakaz rejestracji aut spalinowych od 2035? - porady Qarsona

Temat zakazu rejestracji aut spalinowych od 2035 roku, nie schodzi z nag艂ówków. Przewidywania na temat bran偶y motoryzacyjnej w Internecie s膮 bardzo burzliwe, a wielu ekspertów mówi wprost o ko艅cu historii aut spalinowych. Jak jest w rzeczywisto艣ci i co to oznacza dla zwyk艂ych kierowców? Wyja艣niamy, na czym ma polega膰 zakaz rejestracji samochodów spalinowych.

Rozwój elektromobilno艣ci w Unii Europejskiej dotychczas nap臋dzany jest ulgami i zach臋tami, ale ju偶 w nied艂ugiej przysz艂o艣ci mo偶e sta膰 si臋 konieczno艣ci膮. Przyj臋te przez rad臋 UE w marcu 2023 roku i wprowadzone miesi膮c pó藕niej prawo zak艂ada, 偶e ju偶 od 2035 roku nie b臋dzie mo偶na zarejestrowa膰 na terenie Unii nowego pojazdu spalinowego. Dotyczy to zarówno samochodów z silnikiem wysokopr臋偶nym, jak i benzynowym, równie偶 tym z instalacj膮 LPG. Wed艂ug za艂o偶e艅 ma to by膰 krok milowy, który umo偶liwi osi膮gni臋cie ca艂kowitej neutralno艣ci klimatycznej transportu drogowego w 2050 roku.

Czy rzeczywi艣cie po 2035 znikn膮 z dróg nowe auta spalinowe, jak twierdz膮 liczne artyku艂y w Internecie? Jak si臋 okazuje, sprawa nie jest tak prosta. Przede wszystkim z zapisu maj膮 zosta膰 wy艂膮czone samochody nap臋dzane e-paliwami, czyli np. benzyn膮 syntetyczn膮. Oznacza to, 偶e w dalszym ci膮gu b臋dzie mo偶liwo艣膰 zakupu auta spalinowego, ale bezemisyjnego. Silniki takich aut maj膮 zosta膰 zabezpieczone elektronicznie przed prac膮 na zwyk艂ej benzynie, gazie czy oleju nap臋dowym.

Obecne ceny ekologicznych paliw, które nie powoduj膮 dodatkowej emisji dwutlenku w臋gla, s膮 wysokie, ale ju偶 wkrótce technologia ta mo偶e ruszy膰 do przodu. Oprócz tego mo偶liwe b臋dzie korzystnie z auta nap臋dzanego wodorem, który nie jest uzale偶niony od stacji 艂adowania, jak klasyczny elektryk. Nie jest wi臋c prawd膮, 偶e jedynymi autami dost臋pnymi po 2035 roku b臋d膮 pojazdy w pe艂ni elektryczne.

Zakaz rejestracji aut spalinowych od 2035? - porady Qarsona

Nowe przepisy UE wzbudzi艂y du偶o niepokoju w艣ród kierowców, którzy posiadaj膮 ju偶 samochody spalinowe i nie chc膮 ich zmienia膰. Na szcz臋艣cie w艂a艣ciciele aut benzynowych oraz Diesli nie musz膮 si臋 obawia膰 – nie trzeba si臋 ich pozbywa膰. U偶ywane auta spalinowe wci膮偶 b臋d膮 mog艂y by膰 sprzedawane, kupowane i rejestrowane, najprawdopodobniej a偶 do 2050 roku, czyli momentu ca艂kowitej neutralno艣ci klimatycznej. Oznacza to, 偶e co najmniej do 31 grudnia 2034 roku mo偶na b臋dzie legalnie kupi膰 auto z silnikiem emisyjnym, a nast臋pnie z niego korzysta膰.

Nie wiadomo jednak, czy b臋dzie to op艂acalne. Do tego momentu mog膮 zosta膰 wprowadzone dodatkowe restrykcje, które sprawi膮, 偶e emitowanie dwutlenku w臋gla do atmosfery stanie si臋 nieop艂acalne. Mog膮 to by膰 dodatkowe op艂aty dla kierowców aut spalinowych lub dotkliwe zakazy wjazdu do stref czystego transportu. Zagwozdk臋 maj膮 tak偶e producenci samochodów, którzy do 2030 roku musz膮 zmniejszy膰 udzia艂 emisji aut osobowych o 55%, a dostawczych o 50%. Mo偶na to zrobi膰 jedynie zach臋caj膮c nabywców do kupowania samochodów elektrycznych oraz wodorowych.

Jak wynika z powy偶szego, wprowadzenie zakazu rejestracji nowych samochodów emisyjnych nie jest równowa偶ne z zakazem u偶ytkowania aut spalinowych. Benzyna, olej nap臋dowy czy autogaz wci膮偶 b臋d膮 dost臋pne na stacjach paliw, w sklepach motoryzacyjnych b臋dzie mo偶na kupi膰 cz臋艣ci do silników wysokopr臋偶nych i benzynowych, a ka偶dy zarejestrowany wcze艣niej pojazd b臋dzie dopuszczony do ruchu.

Zupe艂nie inn膮 spraw膮 jest to, 偶e do 2035 roku bran偶a motoryzacyjna mo偶e mocno si臋 zmieni膰. Technologia aut elektrycznych rozwija si臋 na tyle dynamicznie, 偶e za 12 lat wielu kierowców mo偶e zwyczajnie nie chcie膰 kupowa膰 pojazdu spalinowego. Ju偶 dzi艣 dost臋pne s膮 elektryki o zasi臋gu wi臋kszym ni偶 600 km, a je艣li uda si臋 mocno rozwin膮膰 infrastruktur臋 stacji szybkiego 艂adowania i skróci膰 czas potrzebny do na艂adowania akumulatorów, elektromobilno艣膰 rozkwitnie samoczynnie. I jest to kierunek, który zach臋ci potencjalnych nabywców znacznie mocniej ni偶 kolejne zakazy.