2.11.2023


Samochodem do lasu - czy można? - porady Qarsona

Jedną z kluczowych umiejętności każdego kierowcy jest zrozumienie, jak m.in. prawidłowo zmieniać biegi w samochodzie. Wpływa to nie tylko na komfort jazdy, ale również na trwałość skrzyni biegów oraz ogólną wydajność samochodu. Z artykułu dowiesz się, jak prawidłowo zmieniać biegi w manualnej skrzyni biegów, by cieszyć się płynną jazdą i uniknąć szarpania.

Głównym czynnikiem przy zmianie biegów jest zachowanie płynności ruchu. By uniknąć szarpania, należy delikatnie obchodzić się z pedałami gazu i sprzęgła. Może to się okazać szczególnie trudne dla początkujących kierowców. Ale jak wiadomo, trening czyni mistrza. Regularna praktyka powinna sprawić, że i ta czynność z czasem będzie coraz łatwiejsza. Przy ruszaniu z miejsca, należy zwolnić stopniowo sprzęgło i równocześnie dodać trochę gazu. Kiedy już pojazd ruszy, należy zdjąć nogę z gazu i zmienić biegi w aucie.

Proces zmiany biegów składa się z kilku etapów.

  • Zdjęcie stopy z pedału gazu.
    Przed rozpoczęciem zmiany biegu, należy zdjąć stopę z pedału gazu, co pozwoli na spadek obrotów silnika.
  • Zdjęcie stopy z pedału sprzęgła.
    Następnie należy delikatnie nacisnąć pedał sprzęgła, ale nie do samego końca. Pozwoli to na oddzielenie napędu od skrzyni biegów.
  • Wybór odpowiedniego biegu.
    W kolejnym kroku należy wybrać bieg, który jest odpowiedni do danej sytuacji. Zazwyczaj wskazówki na desce rozdzielczej lub widoczne na drążku biegów pomogą w odpowiednim wyborze.
  • Delikatne naciśnięcie pedału gazu.
    Podczas delikatnego naciśnięcia pedału gazu, równocześnie należy zwolnić pedał sprzęgła, co pozwoli na połączenie napędu z nowym biegiem.
  • Kontynuowanie jazdy.
    Po udanej zmianie biegu, należy kontynuować płynną jazdę.
Samochodem do lasu - czy można? - porady Qarsona

Odpowiedź na to brzmi - nie zawsze. Przy zmianie biegów, kiedy obroty silnika są już odpowiednie, nie jest konieczne dodawanie gazu. Zwolnienie gazu pomaga zmniejszyć obroty i ułatwia zmianę biegu w pojeździe.

Ogólna zasada mówi, że biegi należy zmieniać w odpowiednim przedziale prędkości. Mogą one się różnić w zależności od modelu auta. Wskazówki dotyczące zmiany biegów zazwyczaj znajdują się w instrukcji obsługi pojazdu. Na ogół należy zmieniać biegi w miarę wzrostu prędkości, by utrzymać silnik w odpowiednim zakresie obrotów. Poglądowo może to wyglądać następująco:

  • Pierwszy bieg (I).
    Jest używany do ruszania z miejsca. Zazwyczaj zmienia się go na drugi bieg między 10 a 20 km/h.
  • Drugi bieg (II).
    Następnie zmienia się go na drugi, gdy prędkość wyniesie między 20 a 30 km/h.
  • Trzeci bieg (III).
    Kolejny jest trzeci bieg, gdy osiągnie się prędkość między 30 a 40 km/h.
  • Czwarty bieg (IV).
    Następnie między 40 a 50 km/h, zmienia się na czwarty bieg.
  • Piąty bieg (V).
    Piąty bieg jest używany przy wyższych prędkościach. Zazwyczaj zmienia się na niego, gdy prędkość wyniesie między 60 a 70 km/h.
  • Szósty bieg (VI).
    Szósty bieg jest dostępny w samochodach z 6-biegową skrzynią biegów.
  • Zwrotka (R):
    Bieg wsteczny używa się oczywiście do cofania.

Przyjemność z jazdy zależy w dużej mierze od umiejętności płynnej zmiany biegów. Dlatego jeszcze raz podkreślimy, że trening czyni mistrza. Warto poświęcić czas na jak najczęstszą jazdę, aby cieszyć się komfortową i satysfakcjonującą jazdą.