Jedną z kluczowych umiejętności każdego kierowcy jest zrozumienie, jak m.in. prawidłowo zmieniać biegi w samochodzie. Wpływa to nie tylko na komfort jazdy, ale również na trwałość skrzyni biegów oraz ogólną wydajność samochodu. Z artykułu dowiesz się, jak prawidłowo zmieniać biegi w manualnej skrzyni biegów, by cieszyć się płynną jazdą i uniknąć szarpania.
Jak zmieniać biegi żeby nie szarpało?
Głównym czynnikiem przy zmianie biegów jest zachowanie płynności ruchu. By uniknąć szarpania, należy delikatnie obchodzić się z pedałami gazu i sprzęgła. Może to się okazać szczególnie trudne dla początkujących kierowców. Ale jak wiadomo, trening czyni mistrza. Regularna praktyka powinna sprawić, że i ta czynność z czasem będzie coraz łatwiejsza. Przy ruszaniu z miejsca, należy zwolnić stopniowo sprzęgło i równocześnie dodać trochę gazu. Kiedy już pojazd ruszy, należy zdjąć nogę z gazu i zmienić biegi w aucie.
Jak zmieniać biegi krok po kroku?
Proces zmiany biegów składa się z kilku etapów.
- Zdjęcie stopy z pedału gazu.
Przed rozpoczęciem zmiany biegu, należy zdjąć stopę z pedału gazu, co pozwoli na spadek obrotów silnika. - Zdjęcie stopy z pedału sprzęgła.
Następnie należy delikatnie nacisnąć pedał sprzęgła, ale nie do samego końca. Pozwoli to na oddzielenie napędu od skrzyni biegów. - Wybór odpowiedniego biegu.
W kolejnym kroku należy wybrać bieg, który jest odpowiedni do danej sytuacji. Zazwyczaj wskazówki na desce rozdzielczej lub widoczne na drążku biegów pomogą w odpowiednim wyborze. - Delikatne naciśnięcie pedału gazu.
Podczas delikatnego naciśnięcia pedału gazu, równocześnie należy zwolnić pedał sprzęgła, co pozwoli na połączenie napędu z nowym biegiem. - Kontynuowanie jazdy.
Po udanej zmianie biegu, należy kontynuować płynną jazdę.
Czy przy zmianie biegów trzeba dodawać gazu?
Odpowiedź na to brzmi - nie zawsze. Przy zmianie biegów, kiedy obroty silnika są już odpowiednie, nie jest konieczne dodawanie gazu. Zwolnienie gazu pomaga zmniejszyć obroty i ułatwia zmianę biegu w pojeździe.
Zmiana biegów przy jakiej prędkości?
Ogólna zasada mówi, że biegi należy zmieniać w odpowiednim przedziale prędkości. Mogą one się różnić w zależności od modelu auta. Wskazówki dotyczące zmiany biegów zazwyczaj znajdują się w instrukcji obsługi pojazdu. Na ogół należy zmieniać biegi w miarę wzrostu prędkości, by utrzymać silnik w odpowiednim zakresie obrotów. Poglądowo może to wyglądać następująco:
- Pierwszy bieg (I).
Jest używany do ruszania z miejsca. Zazwyczaj zmienia się go na drugi bieg między 10 a 20 km/h. - Drugi bieg (II).
Następnie zmienia się go na drugi, gdy prędkość wyniesie między 20 a 30 km/h. - Trzeci bieg (III).
Kolejny jest trzeci bieg, gdy osiągnie się prędkość między 30 a 40 km/h. - Czwarty bieg (IV).
Następnie między 40 a 50 km/h, zmienia się na czwarty bieg. - Piąty bieg (V).
Piąty bieg jest używany przy wyższych prędkościach. Zazwyczaj zmienia się na niego, gdy prędkość wyniesie między 60 a 70 km/h. - Szósty bieg (VI).
Szósty bieg jest dostępny w samochodach z 6-biegową skrzynią biegów. - Zwrotka (R):
Bieg wsteczny używa się oczywiście do cofania.
Przyjemność z jazdy zależy w dużej mierze od umiejętności płynnej zmiany biegów. Dlatego jeszcze raz podkreślimy, że trening czyni mistrza. Warto poświęcić czas na jak najczęstszą jazdę, aby cieszyć się komfortową i satysfakcjonującą jazdą.