6.11.2022


Nowa forma bada艅 technicznych - porady Qarsona

Od 1 listopada obowi膮zuj膮 nowe, jeszcze ostrzejsze przepisy dotycz膮ce bada艅 technicznych. Zmieni艂a si臋 forma przegl膮dów, ale nie tylko. Obecnie diagnosta b臋dzie musia艂 kontrolowa膰 nawet pewien… przycisk. Jak wygl膮daj膮 nowe zasady przeprowadzania bada艅 w Stacjach Kontroli Pojazdów i czy jest si臋 czego obawia膰?

System powiadamiania ratunkowego eCall montowany jest we wszystkich autach homologowanych w Europie po 1 kwietnia 2018 r. Jest on w stanie wezwa膰 pomoc automatycznie, np. po wybuchu poduszek powietrznych, lub te偶 po naci艣ni臋ciu przycisku „SOS”. Przycisk ten znajduje si臋 na suficie, w okolicach lusterka wstecznego lub lampek. Od 1 listopada 2022 r. system eCall musi by膰 skontrolowany przed diagnost臋 podczas ka偶dego przegl膮du technicznego. Jak wygl膮da taka kontrola?

Nowelizacja przepisów wymaga, co prawda, aby podczas bada艅 sprawdzi膰 obecno艣膰, stan i dzia艂anie systemu wczesnego powiadamiania o wypadku, jednak w praktyce nie jest to takie proste. Obecnie stacje diagnostyczne nie s膮 jeszcze wyposa偶one w s艂u偶膮ce do tego narz臋dzia. Diagnosta b臋dzie móg艂 wi臋c jedynie organoleptycznie sprawdzi膰, czy system eCall zamontowany jest w poje藕dzie. Nie uruchomi natomiast przycisku „SOS” i nie po艂膮czy si臋 testowo z centrum alarmowym.

Nowo艣ci膮 w SKP jest te偶 znowelizowana klasyfikacja usterek, stosowana podczas przegl膮du aut. Obowi膮zuj膮ce do tej pory usterki drobne (UD), usterki istotne (UI) oraz usterki stwarzaj膮ce zagro偶enie (USZ) zosta艂y zast膮pione nowym podzia艂em. Od 1 listopada 2022 r. wyró偶nia si臋:

  • usterki drobne (UD),
  • usterki powa偶ne (UP),
  • usterki niebezpieczne (UN).

Nowa klasyfikacja usterek to jednak nie tylko zmienione nazwy. Zaostrzone zasta艂y wymogi dotycz膮ce sprawno艣ci podzespo艂ów, a tak偶e uszczegó艂owiono charakter usterek, dopasowuj膮c opis do nowoczesnych aut (np. uwzgl臋dniono awari臋 tylko cz臋艣ci LED-ów w reflektorze). Je偶eli diagnosta stwierdzi usterk臋 powa偶n膮, badanie zako艅czy si臋 negatywnym wynikiem. W przypadku wykrycia usterki niebezpiecznej diagnosta b臋dzie dodatkowo zobowi膮zany do zatrzymania dowodu rejestracyjnego.

Oprócz tego konkretne awarie uj臋te s膮 ju偶 tylko w jednej kategorii. Poprzednio mog艂y by膰 wpisane w dwóch kategoriach, przez co decyzja o charakterze usterki nale偶a艂a do diagnosty. Obecnie ocena usterki jest jednoznaczna, co w praktyce oznacza, 偶e wiele z nich b臋dzie wi膮za艂o si臋 z konieczno艣ci膮 powtórzenia badania. Co zrobi膰 w sytuacji, gdy nie zgadzamy si臋 z wynikiem? Po otrzymaniu negatywnej decyzji kierowca mo偶e w ci膮gu dwóch dni wyst膮pi膰 z wnioskiem do dyrektora TDT o powtórzenie przegl膮du. Odb臋dzie si臋 ono pod okiem inspektora, który stwierdzi, czy dosz艂o do narusze艅.

Dodatkowe obostrzenia wesz艂y w 偶ycie 1 stycznia 2023. S膮 one tym razem zwi膮zane ze spó藕nieniami. Dotychczas wykonanie badania po terminie nie wi膮za艂o si臋 z 偶adnymi karami ani nieprzyjemno艣ciami, a stawka wynosi艂a tyle samo – 98 z艂. Od pocz膮tku 2023 roku spó藕nialscy kierowcy b臋d膮 musieli liczy膰 si臋 z konieczno艣ci膮 zap艂aty podwójnej stawki za badanie techniczne. W przypadku wykonania przegl膮du po up艂ywie 30 dni od daty ko艅cowej koszt badania wyniesie 196 z艂.

Na jeszcze wi臋kszy wydatek nara偶eni s膮 kierowcy aut z instalacj膮 LPG, bowiem podstawa stawka wynosi 162 z艂. Oznacza to, 偶e przy du偶ym spó藕nieniu kierowca auta zasilanego gazem zap艂aci za badanie techniczne a偶 324 z艂. Wbrew pozorom problem wykonywania bada艅 po tak d艂ugim terminie by艂 powszechny i dane Centralnej Ewidencji Pojazdów mówi膮 a偶 o 300 tys. takich przypadkach rocznie.

Nowa forma bada艅 technicznych - porady Qarsona

Podczas wizyty w stacji diagnostycznej nie ob臋dzie si臋 ju偶 bez wykonania dwóch fotografii pojazdu. Udokumentowanie samochodu na stanowisku kontrolnym ma zapobiec wirtualnemu podbijaniu dowodów rejestracyjnym. Cho膰 ten proceder jest dzi艣 ju偶 rzadki, dawniej przegl膮dy aut, które nawet nie dotar艂y do SKP, by艂y powszechne. W dokumentacji musi znale藕膰 si臋 zdj臋cie bry艂y pojazdu z widoczn膮 tablic膮 rejestracyjn膮 oraz wskazanie drogomierza. Diagnosta musi wskaza膰 tak偶e dat臋 i godzin臋 przeprowadzenia badania. Zdj臋cia wraz z niezb臋dnymi informacjami s膮 przechowywane przez stacj臋 diagnostyczn膮 a偶 przez 5 lat.

Nowa forma bada艅 technicznych nie wprowadza wi臋c rewolucji. Cho膰 nowelizacja dok艂ada pracy stacjom diagnostycznym, w艂a艣ciciele pojazdów nie musz膮 si臋 niczym martwi膰. Zadbane i sprawne samochody uzyskaj膮 pozytywny wynik z tak膮 sam膮 艂atwo艣ci膮, jak poprzednio.