28.05.2021


Hybryda plug-in - porady Qarsona

W motoryzacyjnym 艣wiecie wiele czasu po艣wi臋ca si臋 na porównywanie samochodów spalinowych oraz elektrycznych. Tymczasem w dziedzinie elektromobilno艣ci istnieje trzecie rozwi膮zanie, które 艂膮czy zalety obu typów nap臋dów – hybryda plug-in. Jak dzia艂a hybryda typu plug-in i jakie ma zalety?

Czym jest hybryda plug-in?

Przysz艂o艣膰 motoryzacji niew膮tpliwie uzale偶niona jest od rozwoju samochodów elektrycznych. Coraz bardziej wy艣rubowane normy emisji spalin sk艂aniaj膮 producentów aut do udoskonalania nap臋dów elektrycznych. W dalszym ci膮gu jednak udzia艂 aut elektrycznych jest niewielki. Najwi臋kszym problemem pozostaje d艂ugi czas 艂adowania baterii. Do pe艂nego 艂adowania akumulatorów potrzeba co najmniej kilkudziesi臋ciu minut i to pod warunkiem, 偶e korzystamy akurat z superchargera. 艁adowanie samochodu ze zwyk艂ego gniazdka sieciowego 230 V, dost臋pnego we wszystkich domach mo偶e potrwa膰 nawet kilkana艣cie godzin. Tankowanie zbiornika paliwa zajmuje kilka minut.

Tutaj pe艂ni臋 swoich zalet ukazuje nap臋d hybrydowy plug-in. Podobnie jak klasyczna hybryda korzysta on zarówno z silnika spalinowego, jak i elektrycznego. O ile jednak zwyk艂y samochód hybrydowy 艂aduje akumulatory wy艂膮cznie podczas jazdy – poprzez odzyskiwanie energii z hamowania i prac臋 silnika spalinowego – hybryda plug-in ma znacznie wi臋ksze mo偶liwo艣ci. Baterie znajduj膮ce si臋 pod pod艂og膮 mo偶na dodatkowo na艂adowa膰 za pomoc膮 kabla, czyli tak samo, jak auto elektryczne.

Jak dok艂adnie dzia艂a hybryda typu plug-in?

Nap臋d hybrydowy plug-in daje kierowcy du偶膮 dowolno艣膰. Osoby podró偶uj膮ce na d艂ugich dystansach nie musz膮 przejmowa膰 si臋 zasi臋giem samochodu czy na艂adowaniem akumulatorów. Po wyczerpaniu energii elektrycznej samochód przejdzie w tryb 艂adowania, a do pokonania d艂ugiej trasy wystarcz膮 krótkie wizyty na stacji benzynowej. Z drugiej za艣 strony kierowca mo偶e wymusi膰 prac臋 wy艂膮cznie na silniku elektrycznym, korzystaj膮c z samochodu niczym z auta elektrycznego.

Zarówno akumulatory, jak i silniki elektryczn膮 s膮 w hybrydach plug-in znacznie wi臋ksze ni偶 w klasycznych autach hybrydowych. To w艂a艣nie dzi臋ki temu silnik elektryczny mo偶e dzia艂a膰 w pe艂ni autonomicznie, nawet podczas mocnego dodawania gazu. Cho膰 na papierze moc silnika elektrycznego cz臋sto nie budzi entuzjazmu, prawdziwym zaskoczeniem jest ogromny moment obrotowy – dost臋pny ju偶 od najni偶szych obrotów. Nie bez przyczyny auta z nap臋dem elektrycznym s膮 w stanie przyspiesza膰 od 0 do 100 km/h nawet w kilka sekund, rywalizuj膮c ze sportowymi modelami.

Hybryda plug-in - porady Qarsona

Tryby jazdy uk艂ady hybrydowego plug-in:

  1. Automatyczny – w tym trybie komputer samoczynnie steruje zaanga偶owaniem obu silników. Próbuje te偶 zachowa膰 kompromis pomi臋dzy wygod膮 jazdy, niskim spalaniem oraz wysok膮 moc膮.
  2. Elektryczny – po wymuszeniu trybu EV samochód nap臋dzany jest wy艂膮cznie silnikiem elektrycznym. Mo偶e tak dzia艂a膰 do ca艂kowitego wyczerpania baterii. Wówczas samochód przejdzie na tryb automatyczny.
  3. Oszcz臋dny – tryb ekonomiczny umo偶liwia zachowanie obecnego na艂adowania baterii. Warto z niego skorzysta膰 w momencie, gdy wiemy, 偶e energia elektryczna zgromadzona w akumulatorach przyda si臋 pó藕niej.
  4. 艁adowania – ten tryb przydaje si臋 w momencie, gdy chcemy na艂adowa膰 baterie do pe艂na, np. przed wjazdem do strefy dost臋pnej wy艂膮cznie dla elektryków. Silnik benzynowy musi jednocze艣nie nap臋dzi膰 samochód oraz na艂adowa膰 akumulatory do pe艂na, wi臋c chwilowe spalanie wzrasta.
  5. Mocny – dost臋pny m.in. w trybie sportowym. Pozwala uzyska膰 pe艂n膮 moc z obu silników – spalinowego i elektrycznego.
  6. Terenowy – silnik spalinowy sprz臋偶ony jest najcz臋艣ciej z ko艂ami jednej osi. W momencie gdy silnik elektryczny nap臋dza drug膮 o艣, mo偶na uzyska膰 w ten sposób nap臋d 4x4.

Korzy艣ci z posiadania samochodu pó艂elektrycznego

Zasi臋g hybrydy plug-in przy wykorzystaniu wy艂膮cznie nap臋du elektrycznego nie jest du偶y i wynosi ok. 50-80 km. To niedu偶o, bior膮c pod uwag臋, 偶e topowe samochody elektryczne osi膮gaj膮 ponad 500 km na jednym 艂adowaniu. Gdy jednak spojrzymy na typowe u偶ycie samochodu, rozwi膮zanie to zyska wiele plusów. Wi臋kszo艣膰 osób pokonuje dziennie niewielkie dystanse, zw艂aszcza podczas jazdy miejskiej. 60 km zasi臋gu wystarczy do tego, by zrobi膰 zakupy, dojecha膰 do pracy czy zorganizowa膰 wypad za miasto. Po powrocie do domu mo偶emy pod艂膮czy膰 samochód pó艂elektryczny do gniazdka sieciowego i w kilka godzin na艂adowa膰 do pe艂na.

W takim rozwi膮zaniu da si臋 korzysta膰 z hybrydy plug-in niczym ze zwyk艂ego auta elektrycznego. Przy pokonywaniu niewielkich dystansów dziennych silnik benzynowy pozostanie jedynie w pogotowiu, na wypadek wyczerpania baterii. Korzystaj膮c g艂ównie z nap臋du elektrycznego mo偶na ograniczy膰 koszty pokonania 100 km nawet do kilku z艂otych. Je艣li dodatkowo mamy w domu instalacj臋 fotowoltaiczn膮, koszty jazdy miejskiej spadaj膮 niemal do zera.

To oczywi艣cie nie koniec zalet hybrydy plug-in. Nap臋d ten umo偶liwia wjazd do stref bezemisyjnych, pojawiaj膮cych si臋 coraz cz臋艣ciej w du偶ych miastach. Dodatkowo samochód w trybie elektrycznym przemieszcza si臋 niemal bezszelestnie, co pozwala odpocz膮膰 od zgie艂ku. W miejskich korkach nie spali natomiast ani kropli paliwa, bowiem energia b臋dzie potrzeba jedynie do powolnego przetoczenia samochodu o kilka metrów. W tym czasie jednostka spalinowa mo偶e by膰 wy艂膮czona.