28.05.2021


Hybryda plug-in - porady Qarsona

W motoryzacyjnym ┼Ťwiecie wiele czasu po┼Ťwi─Öca si─Ö na porównywanie samochodów spalinowych oraz elektrycznych. Tymczasem w dziedzinie elektromobilno┼Ťci istnieje trzecie rozwi─ůzanie, które ┼é─ůczy zalety obu typów nap─Ödów – hybryda plug-in. Jak dzia┼éa hybryda typu plug-in i jakie ma zalety?

Czym jest hybryda plug-in?

Przysz┼éo┼Ť─ç motoryzacji niew─ůtpliwie uzale┼╝niona jest od rozwoju samochodów elektrycznych. Coraz bardziej wy┼Ťrubowane normy emisji spalin sk┼éaniaj─ů producentów aut do udoskonalania nap─Ödów elektrycznych. W dalszym ci─ůgu jednak udzia┼é aut elektrycznych jest niewielki. Najwi─Ökszym problemem pozostaje d┼éugi czas ┼éadowania baterii. Do pe┼énego ┼éadowania akumulatorów potrzeba co najmniej kilkudziesi─Öciu minut i to pod warunkiem, ┼╝e korzystamy akurat z superchargera. ┼üadowanie samochodu ze zwyk┼éego gniazdka sieciowego 230 V, dost─Öpnego we wszystkich domach mo┼╝e potrwa─ç nawet kilkana┼Ťcie godzin. Tankowanie zbiornika paliwa zajmuje kilka minut.

Tutaj pe┼éni─Ö swoich zalet ukazuje nap─Öd hybrydowy plug-in. Podobnie jak klasyczna hybryda korzysta on zarówno z silnika spalinowego, jak i elektrycznego. O ile jednak zwyk┼éy samochód hybrydowy ┼éaduje akumulatory wy┼é─ůcznie podczas jazdy – poprzez odzyskiwanie energii z hamowania i prac─Ö silnika spalinowego – hybryda plug-in ma znacznie wi─Öksze mo┼╝liwo┼Ťci. Baterie znajduj─ůce si─Ö pod pod┼éog─ů mo┼╝na dodatkowo na┼éadowa─ç za pomoc─ů kabla, czyli tak samo, jak auto elektryczne.

Jak dokładnie działa hybryda typu plug-in?

Nap─Öd hybrydowy plug-in daje kierowcy du┼╝─ů dowolno┼Ť─ç. Osoby podró┼╝uj─ůce na d┼éugich dystansach nie musz─ů przejmowa─ç si─Ö zasi─Ögiem samochodu czy na┼éadowaniem akumulatorów. Po wyczerpaniu energii elektrycznej samochód przejdzie w tryb ┼éadowania, a do pokonania d┼éugiej trasy wystarcz─ů krótkie wizyty na stacji benzynowej. Z drugiej za┼Ť strony kierowca mo┼╝e wymusi─ç prac─Ö wy┼é─ůcznie na silniku elektrycznym, korzystaj─ůc z samochodu niczym z auta elektrycznego.

Zarówno akumulatory, jak i silniki elektryczn─ů s─ů w hybrydach plug-in znacznie wi─Öksze ni┼╝ w klasycznych autach hybrydowych. To w┼éa┼Ťnie dzi─Öki temu silnik elektryczny mo┼╝e dzia┼éa─ç w pe┼éni autonomicznie, nawet podczas mocnego dodawania gazu. Cho─ç na papierze moc silnika elektrycznego cz─Östo nie budzi entuzjazmu, prawdziwym zaskoczeniem jest ogromny moment obrotowy – dost─Öpny ju┼╝ od najni┼╝szych obrotów. Nie bez przyczyny auta z nap─Ödem elektrycznym s─ů w stanie przyspiesza─ç od 0 do 100 km/h nawet w kilka sekund, rywalizuj─ůc ze sportowymi modelami.

Hybryda plug-in - porady Qarsona

Tryby jazdy układy hybrydowego plug-in:

  1. Automatyczny – w tym trybie komputer samoczynnie steruje zaanga┼╝owaniem obu silników. Próbuje te┼╝ zachowa─ç kompromis pomi─Ödzy wygod─ů jazdy, niskim spalaniem oraz wysok─ů moc─ů.
  2. Elektryczny – po wymuszeniu trybu EV samochód nap─Ödzany jest wy┼é─ůcznie silnikiem elektrycznym. Mo┼╝e tak dzia┼éa─ç do ca┼ékowitego wyczerpania baterii. Wówczas samochód przejdzie na tryb automatyczny.
  3. Oszcz─Ödny – tryb ekonomiczny umo┼╝liwia zachowanie obecnego na┼éadowania baterii. Warto z niego skorzysta─ç w momencie, gdy wiemy, ┼╝e energia elektryczna zgromadzona w akumulatorach przyda si─Ö pó┼║niej.
  4. ┼üadowania – ten tryb przydaje si─Ö w momencie, gdy chcemy na┼éadowa─ç baterie do pe┼éna, np. przed wjazdem do strefy dost─Öpnej wy┼é─ůcznie dla elektryków. Silnik benzynowy musi jednocze┼Ťnie nap─Ödzi─ç samochód oraz na┼éadowa─ç akumulatory do pe┼éna, wi─Öc chwilowe spalanie wzrasta.
  5. Mocny – dost─Öpny m.in. w trybie sportowym. Pozwala uzyska─ç pe┼én─ů moc z obu silników – spalinowego i elektrycznego.
  6. Terenowy – silnik spalinowy sprz─Ö┼╝ony jest najcz─Ö┼Ťciej z ko┼éami jednej osi. W momencie gdy silnik elektryczny nap─Ödza drug─ů o┼Ť, mo┼╝na uzyska─ç w ten sposób nap─Öd 4x4.

Korzy┼Ťci z posiadania samochodu pó┼éelektrycznego

Zasi─Ög hybrydy plug-in przy wykorzystaniu wy┼é─ůcznie nap─Ödu elektrycznego nie jest du┼╝y i wynosi ok. 50-80 km. To niedu┼╝o, bior─ůc pod uwag─Ö, ┼╝e topowe samochody elektryczne osi─ůgaj─ů ponad 500 km na jednym ┼éadowaniu. Gdy jednak spojrzymy na typowe u┼╝ycie samochodu, rozwi─ůzanie to zyska wiele plusów. Wi─Ökszo┼Ť─ç osób pokonuje dziennie niewielkie dystanse, zw┼éaszcza podczas jazdy miejskiej. 60 km zasi─Ögu wystarczy do tego, by zrobi─ç zakupy, dojecha─ç do pracy czy zorganizowa─ç wypad za miasto. Po powrocie do domu mo┼╝emy pod┼é─ůczy─ç samochód pó┼éelektryczny do gniazdka sieciowego i w kilka godzin na┼éadowa─ç do pe┼éna.

W takim rozwi─ůzaniu da si─Ö korzysta─ç z hybrydy plug-in niczym ze zwyk┼éego auta elektrycznego. Przy pokonywaniu niewielkich dystansów dziennych silnik benzynowy pozostanie jedynie w pogotowiu, na wypadek wyczerpania baterii. Korzystaj─ůc g┼éównie z nap─Ödu elektrycznego mo┼╝na ograniczy─ç koszty pokonania 100 km nawet do kilku z┼éotych. Je┼Ťli dodatkowo mamy w domu instalacj─Ö fotowoltaiczn─ů, koszty jazdy miejskiej spadaj─ů niemal do zera.

To oczywi┼Ťcie nie koniec zalet hybrydy plug-in. Nap─Öd ten umo┼╝liwia wjazd do stref bezemisyjnych, pojawiaj─ůcych si─Ö coraz cz─Ö┼Ťciej w du┼╝ych miastach. Dodatkowo samochód w trybie elektrycznym przemieszcza si─Ö niemal bezszelestnie, co pozwala odpocz─ů─ç od zgie┼éku. W miejskich korkach nie spali natomiast ani kropli paliwa, bowiem energia b─Ödzie potrzeba jedynie do powolnego przetoczenia samochodu o kilka metrów. W tym czasie jednostka spalinowa mo┼╝e by─ç wy┼é─ůczona.