15.06.2022


Czym jest i jak działa system e-TOLL - porady Qarsona

Wprowadzony 24 czerwca 2021 system e-TOLL wywołał niemałe zamieszanie. Nowy system poboru opłat na drogach płatnych dla wielu kierowców okazał się mało przejrzysty i skomplikowany. Od 1 grudnia 2021 roku e-TOOL obowiązuje również kierowców osobówek i zastąpił płatność na bramkach. Jak działa system e-TOLL i co trzeba mieć, by z niego korzystać?

Jak działa system e-TOLL?

Opracowany i wprowadzony przez GDDKiA system e-TOLL zastąpił stary system poboru opłat viaTOLL, obowiązujący kierowców pojazdów o DMC większej niż 3,5 t. Od 1 grudnia 2021 roku obowiązuje też kierowców samochodów osobowych i na niektórych odcinkach dróg całkowicie wyeliminował klasyczne bramki. Szlabany i kolejki do punktów opłat zniknęły na płatnych drogach obsługiwanych przez GDDKiA, czyli na odcinkach autostrady A2 Konin-Stryków oraz A4 Bielany-Sośnica. Na odcinkach zarządzanych przez zewnętrzne firmy w dalszym ciągu można skorzystać ze starego sposobu rozliczeń, czyli w kioskach przy bramkach.

Nowy system poboru opłat na autostradach umożliwia kierowcom aut osobowych płatność za pomocą darmowej aplikacji, dostępnej w sklepach Google Play oraz App Store. Wystarczy włączyć naliczanie opłat przed wjazdem na płatny odcinek drogi i wyłączyć tuż po zjeździe z autostrady. Nie trzeba więc oczekiwać w kolejkach do okienka ani pobierać papierowego biletu. Przejazd zostanie zarejestrowany przez kamery odczytujące numer rejestracyjny auta, a dane te zostaną porównane ze wskazaniami GPS telefonu.

Brak szlabanów zdecydowanie przyspiesza podróże autostradą, dlatego wielu kierowców przyjęło nowy system z entuzjazmem. Należy jednak pamiętać, że nie włączenie aplikacji i przejechanie odcinka bramkami e-TOLL grozi mandatem w wysokości 500 zł. To ta ciemniejsza strona zmiany przepisów.

Czym jest i jak działa system e-TOLL - porady Qarsona

Bezkontaktowa płatność za przejazd

Wprowadzenie systemu e-TOLL sprawiło, że na odcinkach dróg zarządzanych przez GDDKiA nie zapłacisz już przy okienku. Manualny system poboru opłat został w tych miejscach całkowicie wycofany. W praktyce można więc jedynie opłacić przejazd poprzez:

  • specjalne urządzenie pokładowe (Zewnętrzny System Lokalizacyjny ZSL lub On-Board Unit), stosowane w pojazdach o DMC większym niż 3,5 t;
  • e-bilet autostradowy;
  • aplikację e-TOLL.

Przed wyruszeniem w trasę z aplikacją na telefon należy jeszcze doładować konto, z którego pobierane będą opłaty za odcinki autostrad Konin-Stryków i Wrocław-Sośnica. Płatność za przejazd nie wymaga kontaktu z drugą osobą ani zatrzymywania się do kontroli. Aplikacja korzysta z geolokalizacji, dlatego przez cały okres trwania podróży w telefonie musi być włączony system GPS. Warto więc mieć pod ręką samochodową ładowarkę do telefonu, aby telefon nie rozładował się w trakcie podróży.

Zamiast opłaty za przejazd poprzez konto e-TOLL, można również wykupić e-bilet autostradowy. Jest on dostępny zarówno w wersji papierowej, jak i elektronicznej. E-bilet autostradowy sprzedawany jest w sklepie etoll.gov.pl, w aplikacji e-TOLL PL BILET oraz u partnerów systemu e-TOLL. Możesz go nabyć z wyprzedzeniem, podając numer rejestracyjny pojazdu, odcinek autostrady i planowany czas przejazdu. Nie muszą to być bardzo dokładne informacje o czasie, bowiem bilet jest ważny przez 48 godzin od wskazanej daty i godziny. Możliwe jest również zwrócenie go przed deklarowaną godziną rozpoczęcia podróży.

Jak zacząć korzystanie z systemu e-TOLL?

Aby zacząć podróżować państwowymi autostradami z aplikacją e-TOLL należy zarejestrować się na stronie etoll.gov.pl. Potrzebny jest do tego Profil Zaufany. Konto użytkownika można również założyć stacjonarnie w sieci Miejsc Obsługi Klienta, w punktach obsługi e-TOLL i u dostawcy kart flotowych. Każdy samochód musi być rejestrowany osobno. W systemie należy podać dane z dowodu rejestracyjnego, dopuszczalną masę całkowitą oraz klasę emisji spalin Euro. Przy okazji można wybrać metodę rozliczeń przejazdów. Przypominamy także, że system e-TOLL działa jedynie na odcinkach autostrad zarządzanych przez państwo i nie można nim płacić za pozostałe odcinki. Aby móc płacić smartfonem i nie czekać w kolejce do okienka na innych bramkach, możesz skorzystać z alternatywnego systemu płatności, np. Autopay lub aplikacji bankowych.

Działanie systemu e-TOLL jest więc bardzo proste, a najtrudniejszym etapem jest właściwie rejestracja. Późniejsza obsługa aplikacji jest intuicyjna i nie należy się jej obawiać. Negatywne opinie dotyczące nowej metody poboru opłat wynikały przede wszystkim z nieświadomości kierowców. Mimo głośnych zapowiedzi zmiany systemu rozliczeń, niektórzy kierowcy wjeżdżali na autostradę po 30 listopada bez aplikacji e-TOLL lub e-biletu, co kończyło się nałożeniem wysokiego mandatu.