21.06.2023


Podatek od rejestracji samochodu spalinowego - porady Qarsona

Ju偶 w 2026 ma zosta膰 wprowadzony podatek od samochodu spalinowego. Jeszcze wcze艣niej, bo od 2024 roku, mo偶e obowi膮zywa膰 nowa op艂ata od rejestracji samochodu spalinowego. Takie zapisy znalaz艂y si臋 w planie Krajowego Planu Odbudowy, jako jeden z kamieni milowych niezb臋dnych do odblokowania 艣rodków z UE. Na czym maj膮 polega膰 nowe podatki i których kierowców dotkn膮 najmocniej?

Zapowied藕 kontrowersyjnych podatków wywo艂a艂a w Polsce gor膮ce dyskusje. Cho膰 sam Mateusz Morawiecki twierdzi, 偶e rz膮d nie zamierza nak艂ada膰 na kierowców aut spalinowych nowych op艂at, wszystko wskazuje na to, 偶e nie uda si臋 ich unikn膮膰, a podobne podatki istniej膮 ju偶 w innych krajach Unii Europejskiej. Podatek od najbardziej emisyjnych pojazdów nie funkcjonuje jedynie w Polsce, S艂owenii, Estonii i Litwie. Celem nowego opodatkowania jest wyeliminowanie z rynku pojazdów o najni偶szych normach Euro, które generuj膮 najwi臋cej szkodliwych substancji do atmosfery. Jak to b臋dzie wygl膮da膰 w praktyce?

Od wprowadzenia nowego podatku uzale偶niona jest wyp艂ata 艣rodków z programu KPO, w ramach którego Polska ma otrzyma膰 158,5 mld z艂. Pieni膮dze te przeznaczone s膮 na inwestycje po艣wi臋cone ochronie klimatu, transformacj臋 energetyczn膮, zmniejszenie energoch艂onno艣ci gospodarki, popraw臋 jako艣ci ochrony zdrowia oraz cyfryzacj臋. Do odblokowania 艣rodków niezb臋dne jest jednak osi膮gni臋cie tzw. kamieni milowych, a jednym z nich jest wprowadzenie podatku od aut spalinowych.

Podpisane 25 listopada 2022 roku porozumienie z Uni膮 Europejsk膮 zak艂ada, 偶e nowe podatki zostan膮 wprowadzone w dwóch etapach. W pierwszej turze, obowi膮zuj膮cej od 2024 roku, danin膮 obj臋ta zostanie jedynie rejestracja samochodów spalinowych. Podobny podatek istnieje w innych krajach Unii Europejskiej, cho膰 nie wiadomo jeszcze, jaki model naliczania op艂at b臋dzie funkcjonowa艂 w Polsce.

W drugim etapie, czyli w 2026 roku, wprowadzony zostanie nowy podatek, od posiadania samochodu spalinowego. Co wa偶ne b臋dzie on dotyczy艂 nawet aut hybrydowych. Nie b臋dzie to ju偶 jednak jednorazowa op艂ata przy rejestracji, a coroczna danina. Wed艂ug wst臋pnych za艂o偶e艅 jej wysoko艣膰 uzale偶niona b臋dzie od roku produkcji samochodu i spe艂nianych norm emisji spalin. Szczególne znaczenie b臋dzie mia艂a emisja dwutlenku w臋gla (CO2) oraz tlenków azotu (NOx). Najg艂臋biej do kieszeni si臋gn膮 wi臋c najprawdopodobniej w艂a艣ciciele starych, ma艂o ekologicznych aut z silnikiem Diesla – zw艂aszcza tych o du偶ej mocy i pojemno艣ci silnika. Jak jednak pokazuje przyk艂ad W臋grów, nie jest to oczywiste.

Podatek od rejestracji samochodu spalinowego - porady Qarsona

Pierwsza cz臋艣膰 kamienia milowego KPO dotknie tylko tych kierowców, którzy planuj膮 kupi膰 i zarejestrowa膰 auto. Ten wariant programu ma przede wszystkim zniech臋ci膰 do sprowadzania z zagranicy starych, mocno wyeksploatowanych aut, generuj膮cych najwi臋cej zanieczyszcze艅. 艢redni wiek samochodów z silnikiem wysokopr臋偶nym w Polsce wynosi艂 w 2022 roku 14 lat, a Instytut Bada艅 Rynku Motoryzacyjnego SAMAR wskazuje, 偶e 艣rednia wieku pojazdów sprowadzanych do polskich wynosi 12,65 roku. Jednorazowa op艂ata rejestracyjna mo偶e sprawi膰, 偶e zakup starego, taniego auta stanie si臋 nieop艂acalny.

Znacznie wi臋cej emocji budzi natomiast podatek od posiadania samochodu spalinowego, który dotknie du偶o wi臋cej osób. Podstawowym wyznacznikiem wysoko艣ci op艂aty ma zosta膰 stopie艅 emisji dwutlenku w臋gla i tlenków azotu, jednak w kryteriach mog膮 znale藕膰 si臋 dodatkowe parametry, takie jak rok produkcji auta, pojemno艣膰 silnika, rodzaj paliwa czy moc silnika. Dok艂adny sposób naliczania podatku nie jest jednak znany, a poszczególne kraje UE stosuje inne systemy.

Przyk艂adowo Bu艂garia uzale偶nia op艂at臋 od roku produkcji, normy Euro i mocy silnika, a za ka偶dy 1 kW trzeba zap艂aci膰 od 60 centów do 3,22 euro. W艂a艣ciciele najnowszych pojazdów mog膮 natomiast liczy膰 na ulgi. Odwrotnie jest na W臋grzech, gdzie to nowe samochody obj臋te s膮 wysokimi op艂atami, a w艂a艣ciciele starszych pojazdów niejako s膮 przed nimi chronieni. W Holandii natomiast wysoko艣膰 podatku ro艣nie wraz z emisjami CO2/km i mas膮 pojazdu, za艣 w Czechach danin膮 obj臋te s膮 wy艂膮cznie samochody s艂u偶bowe.

Ile podatek od posiadania samochodu spalinowego wyniesie w Polsce? Tego jeszcze nie wiadomo, aczkolwiek zgodnie z zapowiedziami nie b臋dzie on tak wysoki, jak w np. w Holandii. Tam opodatkowanie starszego samochodu benzynowego kosztuje nawet 3000 z艂, a wysokopr臋偶nego – dwa razy tyle. Wszystko zale偶y wi臋c od tego, jaki schemat naliczania op艂at wybior膮 rz膮dz膮cy. A jest na to niewiele czasu, bowiem wed艂ug za艂o偶e艅 KPO nowy podatek musi by膰 wprowadzony najpó藕niej do po艂owy 2026 roku.