15.09.2021


Opony do samochodu - porady Qarsona

Opony to jedyne elementy samochodu, którymi styka si─Ö on z nawierzchni─ů. Od ich jako┼Ťci i stanu zale┼╝y nie tylko skuteczno┼Ť─ç hamowania, czy zachowanie w zakr─Ötach, ale i szereg innych czynników. Jakie opony wybra─ç, by jazda by┼éa bezpieczna i komfortowa.

Rozmiar opon samochodowych

Punktem wyj┼Ťcia do zakupu opon jest oczywi┼Ťcie ich rozmiar. Warto jednak pami─Öta─ç, ┼╝e liczy si─Ö nie tylko ┼Ťrednica felgi, ale i profil oraz szeroko┼Ť─ç opony. Opony o ni┼╝szym profilu mog─ů mie─ç mniejszy obwód, dlatego wskazania pr─Ödko┼Ťciomierza oraz licznika przebiegu b─Öd─ů nieprecyzyjne. Tutaj czyha na kupuj─ůcego pewna pu┼éapka, bo profil opony wyra┼╝any jest w odniesieniu do szeroko┼Ťci opony, a konkretnie jest jej procentow─ů warto┼Ťci─ů. Oznacza to, ┼╝e nawet je┼Ťli we┼║miemy opony o tym samym profilu, ale innej szeroko┼Ťci (np. 205/50 i 185/50, ich wysoko┼Ť─ç b─Ödzie si─Ö ró┼╝ni─ç. Inna b─Ödzie równie┼╝ ┼Ťrednica ca┼éego ko┼éa.

Aby dobra─ç opony do danego modelu samochodu, warto skorzysta─ç z zalece┼ä producenta auta. Nalepk─Ö z kompatybilnymi rozmiarami opon znajdziesz np. na progu drzwi, pod klapk─ů wlewu paliwa, na s┼éupku „B” od strony kierowcy lub na wewn─Ötrznej stronie drzwi kierowcy. Zazwyczaj podanych jest kilka rozmiarów opon, dopasowanych do obs┼éugiwanych przez dany model samochodu rozmiarów felg. Je┼Ťli wybierzesz zbyt du┼╝e lub szerokie opony, mog─ů ociera─ç o nadkole.

Oznaczenia opon samochodowych

Rozmiar opony samochodowych znajdziesz na bocznej stronie. Zapis jest ujednolicony, dlatego rozszyfrowanie oznacze┼ä ogumienia nie sprawi ci problemu. Wraz z rozmiarem w zapisie znajdziesz informacje o no┼Ťno┼Ťci i indeksie pr─Ödko┼Ťci opony, co równie┼╝ ma znaczenie przy wyborze kompletu. Jak rozszyfrowa─ç oznaczenie opon samochodowych?

Typowy zapis na boku opony:

205/50 R16 91H

205 – szeroko┼Ť─ç opony wyra┼╝ona w milimetrach,

50 – profil opony, czyli procentowy stosunek wysoko┼Ťci do szeroko┼Ťci,

R – oznaczenie typu opony. W autach osobowych stosuje si─Ö g┼éównie opony radialne,

16 – ┼Ťrednica osadzenia opony wyra┼╝ona w calach. Jest taka sama, jak ┼Ťrednica felg,

91 – indeks no┼Ťno┼Ťci opony. Wskazuje maksymalne obci─ů┼╝enie dla danego ko┼éa. Nie mo┼╝e by─ç ni┼╝szy ni┼╝ ten zalecany przez producenta opony,

H – indeks pr─Ödko┼Ťci opony. Oznacza on pr─Ödko┼Ť─ç maksymaln─ů, przy której podró┼╝owanie jest wci─ů┼╝ bezpieczne. Im wy┼╝szy indeks, tym lepiej. Litera H informuje, ┼╝e maksymalna pr─Ödko┼Ť─ç dla danej opony to 210 km/h.

Opony nowe a u┼╝ywane – czy warto kupowa─ç opony z drugiej r─Öki?

Ceny opon do du┼╝ych i mocnych SUV-ów to nawet 3-4 tys. z┼é. To spory wydatek, dlatego cz─Ö┼Ť─ç kierowców ochoczo spogl─ůda na rynek opon u┼╝ywanych. Mo┼╝na na nim znale┼║─ç ogumienie jednoroczne, wygl─ůdaj─ůce niemal jak nowe. Na wielu aukcjach dojrzysz równie┼╝ opony kilkuletnie, z g┼é─Öbokim bie┼╝nikiem, sygnowane logiem czo┼éowego producenta opon. Koszt u┼╝ywanego, dobrze wygl─ůdaj─ůcego kompletu mo┼╝e by─ç nawet o po┼éow─Ö ni┼╝szy. Problem w tym, ┼╝e jego historia jest nieznana.

Sugerowanie si─Ö wy┼é─ůcznie stanem bie┼╝nika to spory b┼é─ůd. Opony mog─ů mie─ç inne wady, np. mikrop─Ökni─Öcia, nierównomierne zu┼╝ycie, wyz─ůbkowanie lub uszkodzenia wewn─Ötrznej osnowy. Nie bez przyczyny wielu handlarzy sprzedaje u┼╝ywane opony tylko w zestawie z felgami lub z wymian─ů w konkretnym zak┼éadzie wulkanizacyjnym. Spor─ů pu┼éapk─ů jest te┼╝ wiek opony. Z biegiem lat mieszanka gumowa opony twardnieje, co da si─Ö zauwa┼╝y─ç po sp─Ökaniu na bocznych ┼Ťciankach. O┼Ťmioletnie ogumienie nie zapewni nominalnych parametrów, nawet je┼Ťli stan bie┼╝nika wci─ů┼╝ mie┼Ťci si─Ö w normie.

Przyjmuje si─Ö, ┼╝e maksymalny czas eksploatacji opon to ok. 10 lat. Polska norma PN-C-94300-7:1997 jest w tym wzgl─Ödzie jeszcze bardziej restrykcyjna i mówi o 5-8 latach. Dat─Ö produkcji opon znajdziesz na ko┼äcu oznaczenia DOT. Widnieje tam informacja o tygodniu i roku produkcji. Oznaczenie 3217 informuje wi─Öc o tym, ┼╝e opona zosta┼éa wyprodukowana w 32 tygodniu 2017 roku.

Opony do auta - porady Qarsona

Jaki rodzaj opon wybra─ç? Letnie, zimowe czy wielosezonowe?

Wi─Ökszo┼Ť─ç kierowców wci─ů┼╝ wi─Ökszym zaufaniem darzy opony sezonowe. Dwa komplety ogumienia, letni i zimowy, lepiej odpowiadaj─ů charakterystyce konkretnej pory roku. Opony letnie, wykonane z twardej mieszanki gumowej, dobrze radz─ů sobie na rozgrzanym asfalcie i skutecznie odprowadzaj─ů szerokimi kana┼éami masy wody. Zapewniaj─ů przy tym dobr─ů przyczepno┼Ť─ç i stabilno┼Ť─ç samochodu w zakr─Ötach. Dzi─Öki niedu┼╝ym oporom toczenia s─ů przy tym ciche oraz nie zwi─Ökszaj─ů zu┼╝ycia paliwa. Opony zimowe zapewniaj─ů natomiast lepsz─ů przyczepno┼Ť─ç na ┼Ťniegu, a to za spraw─ů mocno ponacinanych, elastycznych lameli bie┼╝nika. Wykonuje si─Ö je z mi─Ökkiej mieszanki, a zatem zachowuj─ů przyczepno┼Ť─ç nawet na mrozie.

W ostatnich latach coraz wi─Öksz─ů popularno┼Ťci─ů ciesz─ů si─Ö jednak opony wielosezonowe. Idea stoj─ůca za ich produkcj─ů jest prosta: stworzy─ç opon─Ö, która sprawdzi si─Ö zarówno latem, jak i zim─ů. Wymaga to kompromisów, m.in. dobrania mieszanki o takiej twardo┼Ťci, by zachowywa┼éa elastyczno┼Ť─ç przy niskich temperaturach i nie wp┼éywa┼éa negatywnie na prowadzenie auta podczas upa┼éów. Opony zimowe s─ů latem bardzo g┼éo┼Ťne i prowadz─ů do „p┼éywania” auta w zakr─Ötach. Ciekawym po┼é─ůczeniem dwóch ┼Ťwiatów jest te┼╝ bie┼╝nik opon wielosezonowych. Jego kraw─Ödzie zazwyczaj przypominaj─ů opon─Ö letni─ů i odpowiadaj─ů za dobr─ů przyczepno┼Ť─ç oraz skuteczne odprowadzanie wody. ┼Ürodek bie┼╝nika, mocniej ponacinany, ma natomiast za zadanie zapewni─ç trakcj─Ö na ┼Ťniegu oraz po┼Ťniegowym b┼éocie.

Który rodzaj opon wybra─ç? Wiele zale┼╝y od samego samochodu, stylu jazdy i sposobu u┼╝ytkowania samochodu. Je┼Ťli przemieszczasz si─Ö g┼éównie po mie┼Ťcie, na krótkich dystansach, a twój samochód nie nale┼╝y do najwi─Ökszych i najmocniejszych, dobre opony wielosezonowe spisz─ů si─Ö na medal. To tak┼╝e dobry wybór do drugiego samochodu, który mo┼╝na podczas wyj─ůtkowo trudnych warunków atmosferycznych pozostawi─ç w gara┼╝u. Warto te┼╝ pami─Öta─ç, ┼╝e opony ca┼éoroczne klasy premium maj─ů niejednokrotnie lepsze parametry zimowe ni┼╝ bud┼╝etowe zimówki. Je┼╝eli jednak pokonujesz rocznie du┼╝e dystanse, mieszkasz w górzystym terenie, cz─Östo wyje┼╝d┼╝asz za miasto lub masz samochód z mocnym silnikiem, lepszym wyborem s─ů dwa komplety opon.

Ekonomiczne, ┼Ťrednie, premium – klasy opon samochodowych

Wybieraj─ůc nowe opony samochodowe, warto wzi─ů─ç pod uwag─Ö ich klas─Ö. Ka┼╝dy du┼╝y koncern oponiarski ma w swojej gamie tak┼╝e ta┼äsze marki, oferuj─ůce opony o nieco ni┼╝szych parametrach. St─ůd te┼╝ cz─Östo wyró┼╝nia si─Ö trzy segmenty opon: ekonomiczny, ┼Ťredni i premium. Czym ró┼╝ni─ů si─Ö poszczególne klasy i kiedy warto zdecydowa─ç si─Ö na opony bud┼╝etowe?

Zacznijmy od flagowych modeli koncernów, które sygnowane s─ů najwi─Ökszymi markami m.in. Continental, Bridgestone, Dunlop, Goodyear, Pirelli, Michelin, Yokohama, Nokian czy Vredestein. To opony o najwy┼╝szych parametrach, w których zastosowano wszystkie najnowsze technologie. Zapewniaj─ů najwy┼╝sze bezpiecze┼ästwo, ┼Ťwietn─ů trakcj─Ö i s─ů przy tym najbardziej komfortowe. Doskonale radz─ů sobie z aquaplaningiem, s─ů ciche i sprawdz─ů si─Ö nawet na ko┼éach du┼╝ego SUV-a z najmocniejsz─ů wersj─ů silnikow─ů. Potwierdzeniem bezkompromisowych w┼éa┼Ťciwo┼Ťci s─ů chocia┼╝by testy ADAC, w których opony premium od lat zajmuj─ů najwy┼╝sze lokaty.

Nieco ni┼╝ej plasuj─ů si─Ö opony segmentu ┼Ťredniego. Wci─ů┼╝ s─ů to bardzo dobre modele, jednak korzystaj─ůce z nieco starszych, zaufanych technologii. Opony klasy ┼Ťredniej (np. Fulda, Kleber, Falken, Firestone, Hankook, Uniroyal czy Nexen) ukierunkowane s─ů na bezpiecze┼ästwo, przez co mog─ů oferowa─ç nieco ni┼╝szy poziom komfortu czy precyzji prowadzenia. Ten kompromis ma jednak sens: podczas spokojnej jazdy wi─Ökszo┼Ť─ç kierowców nie zauwa┼╝y ró┼╝nicy. Stosunek ceny do jako┼Ťci jest w tym przypadku bardzo korzystny.

Na ni┼╝szej pó┼éce znajdziesz marki bud┼╝etowe, których przedstawicielami s─ů m.in.: D─Öbica, Kormoran, Kingstar, Dayton, Barum oraz Sava. Osi─ůgi opon ekonomicznych s─ů wyra┼║nie gorsze, dlatego jest to propozycja g┼éównie dla osób preferuj─ůcych spokojny styl jazdy. Opony bud┼╝etowe nadaj─ů si─Ö do ma┼éych aut o niedu┼╝ej mocy, u┼╝ywanych g┼éównie w mie┼Ťcie. Najwi─Ökszym ich plusem jest oczywi┼Ťcie niska cena, co pozwala kierowcom zakupi─ç nowe opony, zamiast tych u┼╝ywanych o niepewnej historii. Warto podkre┼Ťli─ç, ┼╝e opony klasy ekonomicznej maj─ů wszystkie potrzebne atesty i korzystaj─ů ze sprawdzonych technologii. Cho─ç s─ů zazwyczaj do┼Ť─ç g┼éo┼Ťne i mog─ů podnie┼Ť─ç spalanie paliwa, ich parametry s─ů dok┼éadnie zbadane. W odró┼╝nieniu od opon u┼╝ywanych, bie┼╝nikowanych czy nieznanego pochodzenia, korzystanie z opon bud┼╝etowych jest wi─Öc bezpieczne.