Podczas majówki nasz zespół będzie do Państwa dyspozycji 2 maja (czwartek) w godzinach 8:00-14:00. Życzymy udanego weekendu majowego.


2.03.2021


Odcinkowy pomiar prędkości

Czym są odcinkowe pomiary prędkości? W jaki sposób mierzona jest na nich prędkość? Jaką przewagę nad fotoradarami ma system OPP? Wyjaśniamy najważniejsze kwestie związane z odcinkowymi pomiarami prędkości, które na dobre zagościły w Polsce. Sprawdź, jak uniknąć na nich mandatu.

Odcinkowy pomiar prędkości, czyli nowy sposób graniczenia prędkości

W 2019 roku na polskich drogach doszło do 30 288 wypadków, w wyniku których 2909 osób poniosło śmierć. Równie niepokojące są statystyki osób rannych - poszkodowanych było aż 35 477 osób, w tym 10 633 ciężko. Według raportu z 2018 roku Polska należy do krajów Unii Europejskiej o najwyższym wskaźniku ofiar śmiertelnych na drogach w przeliczeniu na milion mieszkańców. Gorzej jest jedynie na Łotwie, w Chorwacji, Bułgarii i Rumunii. Do głównych przyczyn wypadków, oprócz nieustąpienia przejazdu, prowadzenia pod wpływem alkoholu oraz niewłaściwych zachowań wobec pieszych, należy nadmierna prędkość.

Sposobów na ograniczenie prędkości na drogach jest wiele. Najbardziej rozpoznawalnym jest sieć fotoradarów, ale w miastach największą skuteczność odnoszą zmiany w infrastrukturze drogowej: zwężenia pasów ruchu, szykany, azyle dla pieszych, wyniesione przejścia dla pieszych, a także progi zwalniające czy poduszki berlińskie. Problem w tym, że rozwiązań infrastrukturalnych nie da się zastosować na drogach szybkiego ruchu czy szerokich miejskich arteriach. Rozwiązaniem problemu, które podniesie poziom bezpieczeństwa na drogach, ma być odcinkowy pomiar prędkości.

Czym jest odcinkowy pomiar prędkości?

System odcinkowych pomiarów prędkości jest alternatywą głównie dla fotoradarów montowanych na autostradach, drogach ekspresowych czy drogach krajowych. Ma eliminować podstawową wadę stacjonarnych kontroli prędkości - miejscowe działanie. Stojące w stałym punkcie fotoradary nie wpływają na duży obszar i ograniczenie prędkości przez kierowców jest obserwowane tylko tuż przed samym fotoradarem.

Obszar oddziaływania pojedynczego fotoradaru jest niewielki i wynosi maksymalnie kilkaset metrów. Dodatkowym problemem jest tzw. efekt kangura, czyli nagłe hamowanie tuż przed fotoradarem i przyspieszanie po minięciu go. W niektórych przypadkach efekt ten wręcz zwiększa niebezpieczeństwo na odcinku tuż za fotoradarem.

Odcinkowy pomiar prędkości niweluje oba problemy. Przede wszystkim może ograniczać prędkość pojazdów na długich, wielokilometrowych odcinkach, obejmujących całą strefę podwyższonego ryzyka. Z tego powodu świetnie nadaje się do uspokajania ruchu na szerokich, wielopasmowych miejskich arteriach, które wciąż stanowią niebezpieczną pozostałość po modernistycznych wizjach urbanistycznych sprzed połowy wieku. Dodatkowo odcinkowe pomiary prędkości upłynniają ruch i zniechęcają do wykonywania jednego z najgroźniejszych manewrów na drodze, czyli do wyprzedzania.

Odcinkowy pomiar prędkości

Jak działa system pomiaru?

Duża skuteczność odcinkowego pomiaru prędkości wynika z prostego założenia. Zamiast mierzyć prędkość chwilową w danym punkcie, system OPP rejestruje moment wjazdu na dany odcinek i wyjazdu z niego. Na podstawie przejechanego dystansu i czasu przejazdu oblicza średnią prędkość pojazdu. Kamery zamontowane na bramkach wjazdowych i wyjazdowych rejestrują dane pojazdu (nr rejestracyjny, typ pojazdu, markę samochodu), a także dokładny czas, dzięki czemu ukaranie kierowcy łamiącego przepisy jest bardzo proste.

Nie przekraczaj dozwolonej prędkości

Jak uchronić się przed mandatem i punktami karnymi na odcinkowym pomiarze prędkości? Rozwiązanie jest tylko jedno - nie przekraczaj dozwolonej prędkości. Bramy rejestrujące przejazd są bardzo precyzyjne, a odcinki pomiarowe na tyle długie, że ryzyko błędnego obliczenia średniej prędkości jest niemal zerowe. Czy zastosowanie OPP jest przyszłością na naszych drogach? Wiele wskazuje na to, że system przyjął się dobrze. Odcinki na drogach krajowych i autostradzie A1 bardzo skutecznie wyłapują niesfornych kierowców, a w planach są dalsze inwestycje, np. na drodze S8 i obwodnicy Warszawy. Ograniczenie prędkości na niebezpiecznych odcinkach to priorytet, by zmniejszyć liczbę wypadków i warto patrzeć na te inwestycje przede wszystkim pod tym kątem.