4.02.2021


Systemy bezpieczeństwa w samochodach

W ciągu ostatnich kilkudziesięciu lat, systemy bezpieczeństwa  w autach przeszły niebywałą transformację. Wszystko po to, aby jak najlepiej zadbać o życie kierowcy i pasażerów. Obok komfortowych rozwiązań, coraz więcej pojawia się tych mających realny wpływ na bezpieczeństwo.

Dzisiejsze samochody to nowoczesne środki lokomocji, które wyposażone są w najnowocześniejsze systemy bezpieczeństwa usprawniające prowadzenie pojazdu. Technologie takie jak ABS, BAS czy BSM, to tylko niektóre z elementów wyposażenia, które realnie wpływają na naszą spokojną i bezproblemową jazdę.

Co jednak w rzeczywistości oznaczają te wszystkie enigmatyczne skróty i jak w praktyce usprawniają codzienny transport? 

Systemy wspomagania kierowcy

Nowoczesne auta są naszpikowane technologią, która poprawia nie tylko komfort, ale przede wszystkim zapewnia bezpieczeństwo w samochodzie. Największe koncerny motoryzacyjne posiadają wyspecjalizowane zespoły inżynierów i specjalistów z dziedziny transportu drogowego, które przeprowadzają tysiące testów i symulacji, aby wyeliminować jak najwięcej czynników potencjalnego ryzyka.

Wzmocniona konstrukcja, zaawansowane układy hamulcowe czy systemy usprawniające kontrolę trakcji pojazdu. To tylko niektóre z czynników, które wpływają na zdrowie i wygodę podróżujących.

Bezpieczeństwo czynne w samochodzie

Układy bezpieczeństwa w samochodach należy rozpatrywać w dwóch grupach: prewencji oraz minimalizacji szkód. Pierwsza z kategorii określa bezpieczeństwo czynne w samochodzie, czyli wszystkie czynniki i systemy, które wpływają bezpośrednio na mniejsze prawdopodobieństwo na uczestnictwo w kolizji lub wypadku drogowym. 

Należy rozpatrywać to w kategoriach:

  • Konstrukcji pojazdu, z naciskiem na jego widoczność, ergonomię i aerodynamikę;
  • Układu hamulcowego z systemami wspomagającymi, czyli jak najszybszego i najefektywniejszego zatrzymania pojazdu w sytuacji kryzysowej;
  • Układu kierowniczego, zawieszenia oraz ogumienia, czyli ogółu systemów, które pozwalają zachować pełną kontrolę nad pojazdem, niezależnie od sytuacji na drodze.

Należy pamiętać, że żadne systemy bezpieczeństwa w samochodach nie będą tak skuteczne jak sam kierowca. W tym jego doświadczenie oraz umiejętność reagowania na zmieniającą się sytuację na drodze. Dlatego należy siadać za kierownicę w najlepszej możliwej kondycji psychofizycznej. 

Co to jest ABS

ABS to układ, który zapobiega blokowaniu się kół podczas hamowania. System ten debiutował w samochodach firmy Mercedes-Benz w 1978 roku i dziś jest podstawowym elementem wyposażenia w każdym nowym samochodzie.

Jest to najlepszy przykład na ewolucję branży motoryzacyjnej oraz masowe wdrożenie sprawdzonych rozwiązań, które realnie wpływają na poprawę bezpieczeństwa na drogach.

Systemy bezpieczeństwa w samochodach - ABS

Jak działa ABS

ABS zapobiega blokowaniu się kół poprzez monitorowanie zmiany prędkości obrotowej każdego z kół podczas hamowania. Jeśli prędkość zmniejsza się zbyt szybko i występuje ryzyko poślizgu, to system automatycznie redukuje ciśnienie w układzie hamulcowym. Koło przyśpiesza, ciśnienie zostaje powtórnie zwiększone i następuje ponowne przyhamowanie.

Wielokrotne powtórzenie tego procesu przypomina zautomatyzowane hamowanie impulsowe, a w praktyce przekłada się na znaczące zmniejszenie drogi hamowania w trudnych warunkach atmosferycznych. Wszystko dzięki temu, że ABS ma natychmiastową reakcję na poślizg i moduluje ciśnienie w obwodach hamulcowych wszystkich kół nawet kilkanaście razy na sekundę. Pozwala to na większą stabilność samochodu oraz utrzymanie kontroli nad pojazdem podczas hamowania. 

Co to jest BAS

BAS, czyli inaczej Brake Assist System to układ wspomagania nagłego hamowania w sytuacjach awaryjnych. To rozwiązanie wspierające system ABS, zwiększające ciśnienie w układzie hamulcowym i pozwalające na momentalną maksymalizację siły hamowania.

Co ciekawe, w nowych modelach samochodów nie jest nawet konieczne wciśnięcie pedału hamulca do końca, bo system połączony jest ze światłami awaryjnymi samochodu. Pozwala to nie tylko na jeszcze większe zwiększenie skuteczności działania tego systemu, ale również ostrzega kierowców jadących za nami, że pojazd będzie hamował z dużą siłą.

Co to jest EBD

EBD, czyli Electronic Brakeforce Distribution to elektroniczny rozdział siły hamowania. Jest to system wspomagania nagłego hamowania, który koncentruje się na automatycznej regulacji siły hamowania wzdłuż osi pojazdu.

Pozwala na efektywne dostosowanie siły hamowania przednich i tylnych oraz prawych i lewych kół samochodu. Gwarantuje nie tylko znaczące skrócenie drogi hamowania, ale przede wszystkim pozwala na utrzymanie wyższej stabilności pojazdu, szczególnie w sytuacji gwałtownego hamowania na zakręcie lub na wzniesieniu.

Za co odpowiedzialny jest moduł BSM

System monitorowania martwego pola, nazywany modułem BSM, to układ, który gwarantuje pełne bezpieczeństwo podczas zmiany pasa ruchu na drodze. Pozwala on na automatyczne wykrycie pojazdów znajdujących się za samochodem i ostrzega kierującego o potencjalnym ryzyku kolizji. Systemy wspomagania kierowcy korzystają z czujników radarowych, które pozwalają na wykrycie innych pojazdów w najbliższym otoczeniu. Dzięki temu prowadzący ma większą kontrolę nad pojazdem oraz gwarancję większego bezpieczeństwa podczas wykonywania podstawowych manewrów na drodze. 

Pamiętaj o kontrolkach

Informowaliśmy już w jednym z poprzednich artykułów, co oznaczają konkretne kontrolki w aucie na abonament. Chcielibyśmy przypomnieć o tym, że systemy bezpieczeństwa w samochodzie to jedno, a sprawność pojazdu to drugie. Dlatego jeżeli w Twoim samochodzie zaświeci się kontrolka, np. informująca o problemach z ABS lub układem kierowniczym, to koniecznie skontaktuj się z naszym Biurem Obsługi Klienta.

Skontaktuj się z BOK Qarson Polska pod numerem 61 101 04 50