12.02.2020


Kiedy na prze┼éomie wieków pojawi┼éy si─Ö w sprzeda┼╝y auta z silnikiem elektrycznym wszyscy zastanawiali si─Ö kiedy statystyczny Kowalski b─Ödzie móg┼é sobie pozwoli─ç na takie auto. Wydaje si─Ö, ┼╝e ten czas nadchodzi szybciej ni┼╝ wtedy przewidywano. Dzieje si─Ö tak, dlatego ┼╝e od kilku lat jeste┼Ťmy ┼Ťwiadkami prze┼éomu technologicznego w przemy┼Ťle samochodowym. Na rynek wesz┼éy zaawansowane technologicznie i bardzo sprawne samochody hybrydowe. Oferta rynkowa tego typu aut jest bardzo ciekawa. Nic wi─Öc dziwnego nie ma w tym, ┼╝e udzia┼é tych aut w rynku ro┼Ťnie.

Toyota prius hybrydowa schemat umiejscowienia bateriiSchemat umiejscowienia baterii w Toyocie Prius

Hybryd─ů okre┼Ťlamy nap─Öd auta b─Öd─ůcy po┼é─ůczeniem dwóch silników: benzynowego i elektrycznego. Pierwszym autem hybrydowym na ┼Ťwiecie produkowanym na skal─Ö masow─ů by┼éa Toyota Prius, która zadebiutowa┼éa w 1997 roku. Od tego czasu mo┼╝na mówi─ç ju┼╝ o kilku generacjach tego rodzaju nap─Ödu oraz o ró┼╝nym stopniu zaawansowania nap─Ödu hybrydowego w autach.

Najpro┼Ťciej rzecz ujmuj─ůc, obecnie wprowadza si─Ö podzia┼é na mikrohybrydy, ┼éagodne hybrydy i pe┼éne hybrydy. Mo┼╝emy mówi─ç te┼╝ o hybrydach szeregowych, równoleg┼éych oraz mieszanych. Nazwa charakteryzuje sposób wspó┼épracy silnika elektrycznego i spalinowego.

W klasycznym samochodzie auto nap─Ödza silnik spalinowy poprzez skrzyni─Ö biegów. By uruchomi─ç silnik potrzebny jest rozrusznik czerpi─ůcy pr─ůd rozruchowy z akumulatora. W czasie pracy silnika pr─ůd dla wszystkich urz─ůdze┼ä oraz do ┼éadowania akumulatora dostarcza alternator.

W najprostszym systemie hybrydowym ┼║ród┼éem energii pozostaje silnik spalinowy. Alternator i rozrusznik zast─Öpuje tu system silników generatorów pr─ůdu, inwertery pr─ůdowe oraz systemy akumulatorów. Skrzyni─Ö biegów zast─Öpuje przek┼éadnia planetarna, ┼é─ůcz─ůca silnik spalinowy, silniki elektryczne i uk┼éad przeniesienia nap─Ödu na ko┼éa. Przek┼éadnia planetarna rozdziela moc, steruje prac─ů silnika spalinowego i silników-generatorów.

Uproszczony schemat nap─Ödu hybrydowegoUproszczony schemat nap─Ödu hybrydowego

Pierwszy hybrydowy samochód o nap─Ödzie spalinowo-elektrycznym zaprezentowa┼é w 1900 roku Ferdynand Porsche na Wystawie ┼Üwiatowej w Pary┼╝u. Od tego czasu przebyli┼Ťmy d┼éug─ů drog─Ö. Przedwojenne próby po┼é─ůczenia silników spalinowych i elektrycznych nie cieszy┼éy si─Ö popularno┼Ťci─ů g┼éównie ze wzgl─Ödu na ich skomplikowanie. Próby z lat osiemdziesi─ůtych i dziewi─Ö─çdziesi─ůtych XX wieku nie zyska┼éy przychylno┼Ťci nabywców g┼éównie na wysoki koszt aut i s┼éabe osi─ůgi.


Jednak genez─ů powstania hybryd by┼éo i jest ci─ůg┼ée d─ů┼╝enie do obni┼╝ania zu┼╝ycia paliwa oraz zmniejszania zanieczyszczenia powietrza w wyniku mniejszej emisji szkodliwych gazów z silnika spalinowego. Po┼é─ůczenie silnika spalinowego i elektrycznego oprócz lepszej ekologii daje kierowcy dwa wa┼╝ne atuty. Silnik elektryczny zapewnia wysoki moment obrotowy ju┼╝ od pr─Ödko┼Ťci 0km/h, a silnik spalinowy daje wysok─ů moc przy wysokiej pr─Ödko┼Ťci obrotowej.


Pierwszym autem hybrydowym w sprzeda┼╝y powszechnej, o czym ju┼╝ wspomnieli┼Ťmy, wy┼╝ej by┼éa Toyota Prius. Dzi┼Ť okre┼Ťliliby┼Ťmy ten samochód jako mikrohybryd─Ö, bowiem w tym aucie dominowa┼é silnik spalinowy. Silnik elektryczny nie by┼é wykorzystywany do nap─Ödzania samochodu. W pierwszych hybrydach silnik elektryczny pe┼éni┼é rol─Ö wspomagaj─ůc─ů, gdy kierowca chcia┼é uruchomi─ç silnik. Natomiast podczas jazdy silnik elektryczny zamienia┼é si─Ö w generator pr─ůdu by odzyska─ç energi─Ö, gdy kierowca zwalnia┼é lub hamowa┼é. Odzyskana w ten sposób energia zamieniana by┼éa w pr─ůd do ┼éadowania akumulatora. Prius pierwszej generacji zadowala┼é si─Ö oko┼éo 5 litrami paliwa na 100 kilometrów.


Na pocz─ůtku produkcji technologia hybrydowa nie cieszy┼éa si─Ö du┼╝─ů popularno┼Ťci─ů. Jednak rosn─ůca ┼Ťwiadomo┼Ť─ç ekologiczna spo┼éecze┼ästw oraz rosn─ůce ceny paliw zwróci┼éy uwag─Ö konsumentów na pojazd Toyoty. Koncern zosta┼é liderem produkcji tego typu aut. Wkrótce do prac na hybrydami do┼é─ůczyli inni producenci. Pierwszy milion hybryd Toyota sprzeda┼éa w dziesi─Ö─ç lat. Obecnie szacuje si─Ö, ┼╝e wszystkie koncerny sprzeda┼éy ju┼╝ ponad 12 milionów hybryd.

Toyota Prius hybrydowa - Targi Ekoflota Poznań

Nowa hybrydowa Toyota Prius - Targi Ekoflota Poznań



Od 1997 roku hybrydy by┼éy ci─ůgle ulepszane. Pojawi┼éy si─Ö tzw. ┼éagodne hybrydy. ┼üagodna hybryda ma nieco bardziej skomplikowan─ů konstrukcj─Ö. Popracowano nad akumulatorami. Sta┼éy si─Ö one pojemniejsze przy mniejszych wymiarach. Napi─Öcie zasilaj─ůce wzros┼éo do ponad 500 V, co umo┼╝liwi┼éo u┼╝ycie mniejszych akumulatorów i mocniejszych silników. Przez to ograniczono du┼╝─ů wad─Ö hybryd, bo dot─ůd akumulatory zajmowa┼éy du┼╝o miejsca w komorze baga┼╝nika albo pod tylnymi siedzeniami.

Elementy wyposa┼╝enia te┼╝ zmodyfikowano w ten sposób, by zasila┼é je silnik elektryczny. Mimo wszystko silnik elektryczny nadal nie mo┼╝e nap─Ödza─ç tu samochodu w sposób samodzielny. Pe┼éni on rol─Ö pomocnika jednostki spalinowej, za┼Ť jego zadaniem jest przede wszystkim odzyskiwanie energii podczas hamowania oraz wspomaganie silnika spalinowego podczas rozp─Ödzania auta.

Tego typu auto spala oko┼éo 4 litrów benzyny na 100 kilometrów. W porównaniu kosztów eksploatacji takie auto wypada lepiej ni┼╝ auto z silnikiem benzynowym z instalacj─ů gazow─ů czy nap─Ödzane silnikiem diesla. Porównuj─ůc wersje Toyoty Auris zauwa┼╝ono, ┼╝e koszt pokonania kilometra jest najni┼╝szy dla wersji z nap─Ödem hybrydowym. [1]
0,59 z┼é dla silnika 1.6 benz., 0,51 z┼é dla Auris 1.6 LPG, 0,54 z┼é dla wersji z silnikiem diesla Auris 1.4 D-4D i tylko 0,50 z┼é; Auris Hybrid. Uda┼éo si─Ö te┼╝ zmniejszy─ç koszty produkcji, przez co ceny samochodów hybrydowych sta┼éy si─Ö przyst─Öpniejsze.


Toyota Corolla hybrydowa - Targi Ekoflota w Poznaniu
Nowa hybrydowa Toyota Corolla - Targi Ekoflota w Poznaniu

Tak┼╝e Polacy polubili hybrydy. W ci─ůgu trzech kwarta┼éów 2019 r. kupili┼Ťmy 26 634 hybryd – i zajmujemy 6 miejsce w Europie pod wzgl─Ödem ich popularno┼Ťci. W porównaniu z trzema kwarta┼éami 2018 r. sprzeda┼╝ hybryd w Polsce wzros┼éa o 10 tys. W Europie wi─Öcej aut z tym nap─Ödem sprzedaje si─Ö tylko w pi─Öciu krajach: w Niemczech – 136 865 szt, w Wielkiej Brytanii – 116 194 szt., we W┼éoszech – 78 283 szt., w Hiszpanii – 75 703 szt., we Francji – 75 468 szt. (dane za 3 kwarta┼éy 2019 r.). [2]

Rok 2020 Qarson rozpocz─ů┼é od zaprezentowania oferty na 2 samochody hybrydowe w abonamencie. Dobrze wyposa┼╝one Suzuki Swift VI 5D Hybrid z silnikiem 1.2 DUALJET 90 KM M/5 PREMIUM PLUS. Ta hybryda pozwala nam si─Ö rozp─Ödzi─ç do 180km/h. Suzuki w tym modelu ma zintegrowany system rozrusznika i alternatora. Dzi─Öki temu, podczas szybszego rozp─Ödzania silnik lepiej wchodzi na obroty i mniej pali. Auto jest bardzo zwinne i przez to sprawdza si─Ö doskonale w ruchu miejskim. Oferuje ma┼ée spalanie.

W Qarsonie auta nie musisz kupowa─ç. Mo┼╝esz skorzysta─ç z bardzo popularnej ostatnio mo┼╝liwo┼Ťci wynajmu d┼éugoterminowego, w rozliczeniu abonamentowym. P┼éaci si─Ö wtedy tylko sta┼éy miesi─Öczny czynsz, w przypadku Swifta z nap─Ödem hybrydowym p┼éacisz 799 z┼é brutto i nie musisz o niczym wi─Öcej my┼Ťle─ç. Po stronie wynajmuj─ůcego oprócz op┼éaty czynszu jest niska op┼éata wst─Öpna. Mo┼╝na skorzysta─ç z preferencyjnych stawek ubezpiecze┼ä oferowanych przez wynajmuj─ůcych albo ubezpiecza─ç auto samemu.


Zobacz : Targi Ekoflota w Poznaniu

To obecnie najbardziej zaawansowane technologicznie rozwi─ůzanie. Silnik elektryczny pe┼éni tu wiele ról. Mo┼╝e zarówno nap─Ödza─ç samochód, jak równie┼╝ wspomaga─ç silnik spalinowy oraz odzyskiwa─ç energi─Ö podczas hamowania. Silnik elektryczny wykorzystywany tu jest na pe┼én─ů skal─Ö. Samochody tego typu wyposa┼╝one s─ů ju┼╝ w wiele systemów elektrycznych. Przyk┼éadowo mamy tu klimatyzacj─Ö ze spr─Ö┼╝ark─ů elektryczn─ů (zamiast nap─Ödzanej mechanicznie), czy elektryczne systemy ogrzewania.


Pe┼éne hybrydy wyposa┼╝one s─ů w nowoczesne akumulatory jonowo-litowe, które umo┼╝liwiaj─ů jazd─Ö wy┼é─ůcznie na silniku elektrycznym na znacznych dystansach. Najcz─Ö┼Ťciej jest to dystans oko┼éo 50 km. Do tego od 2011 roku wprowadzono mo┼╝liwo┼Ť─ç ┼éadowania auta z sieci elektrycznej (hybryda plug-in, zwana tak┼╝e PHEV od plug-in hybrid electric vehicle). To oznacza bardzo tani─ů eksploatacj─Ö i brak emisji spalin. Do tego samochody z nap─Ödem plug-in hybrid do ko┼äca 2020 roku mog─ů liczy─ç na zwolnienie z akcyzy.


Samochód hybrydowy plug-in typu ┼éadujemy z gniazdka w gara┼╝u, albo w miejscach do tego przystosowanych np. na stacjach. To bardzo wygodne i proste rozwi─ůzanie. Autem tego typu dost─Öpnym w Polsce jest popularna Toyota Prius. Takich aut jest jednak wi─Öcej. Niemal ka┼╝dy koncern dysponuje takim pojazdem w swojej ofercie. S─ů auta ma┼ée, miejskie, SUV-y, a tak┼╝e sportowe. Wymieni─ç tu mo┼╝na przyk┼éadowo Mini Countryman Cooper, BMW 225xe, BMW 330e, BMW 530e, Volkswagen Passat GTE, Opel Grandland X, Mercedes klasy C 300 de, Mercedes klasy E 300 e, Kia Niro, Volvo XC40 T5, Volvo XC60 T8, Volvo S60 T8, Land Rover Range Rover Sport, Porsche Cayenne E-Hybrid, czy Porsche Panamera 4 E-Hybrid.

Toyota C-HR hybrydowa
Hybrydowa Toyota C-HR

Hybrydy plug-in mog─ů pracowa─ç w wielu trybach. W trybie automatycznym to elektronika pok┼éadowa decyduje o tym, kiedy i jaki silnik nap─Ödza samochód. W trybie EV samochód porusza si─Ö wy┼é─ůcznie przy pomocy nap─Ödu elektrycznego, a gdy bateria si─Ö wyczerpie, przechodzi w tryb ┼éadowania. Tryb Charge to ┼éadowanie akumulatorów z silnika spalinowego. Tryb Save pozwala na zachowanie okre┼Ťlonego poziomu na┼éadowania baterii. Elektronika auta steruje energia tak by poziom na┼éadowania baterii nie spada┼é.

Co do spalania to w danych katalogowych znajdziemy ┼Ťrednie spalanie podczas pierwszych 100 kilometrów, kiedy bateria jest pe┼éna i cz─Ö┼Ť─ç dystansu pokonujemy tylko na energii elektrycznej. Wtedy mowa o spalaniu z zakresu od 2 do 3 litrów na 100 kilometrów.

Sprawd┼║ tak┼╝e ofert─Ö hybrydowego Crossovera w najmie d┼éugoterminowym. Now─ů Toyot─Ö C-HR I Facelift Comfort Hybrid to ze spalaniem oko┼éo 5 litrów na 100km mo┼╝esz mie─ç w abonamencie miesi─Öcznym i kosztem dziennym zaledwie 37 z┼é. Ma bardzo dobre osi─ůgi i jest bardzo dobrze wyposa┼╝ona. To uniwersalne auto. Sprawdzi si─Ö na mie┼Ťcie i w podró┼╝y.

[1]https://www.auto-swiat.pl/porady/diesel-hybryda-benzyna-czy-lpg-koszty-paliwa-i-serwisu/k980y9p
[2]https://www.auto-swiat.pl/wiadomosci/aktualnosci/polacy-polubili-hybrydy-sprzedaz-wzrosla-o-10-tys-sztuk/f4srysp